Logopædiske forløb
Uanset om udfordringen handler om dit barn eller en gruppe af børn, vil vores første tilgang oftest være af konsultativ karakter. Det betyder, at vi arbejder med både forældre og de fagpersoner, der har en tæt kontakt til dit barn eller gruppen. Formålet med forløbet er at støtte de voksne, der er omkring barnet, i at handle på nye måder, der giver barnet nye rammer og dermed forbedre barnets forudsætninger for at udvikle sig. Disse vejledningsforløb laver vi både på almenområdet og på specialområdet.
Formålet med den logopædiske vurdering er at sikre dit barns sproglige udvikling og trivsel. Hvis der er behov for at logopæden tester barnet sproglige udvikling udarbejdes der en logopædisk vurdering for at afdække hvor barnet er i sin sproglige og kommunikative udvikling, samt om der er behov for intervention. LPV’en er et dokument til jer forældre, der beskriver bl.a. hvad barnet lykkes med, hvad den logopædiske observation viste, hvilke test der er anvendt til at teste barnets sprog og resultatet heraf, samt en beskrivelse af det videre forløb. LPV’en udarbejdes efter hver ny testning, så vi hele tiden har et opdateret dokument, men den seneste udvikling, på barnet.
Sprogunderstøttende tiltag i dagtilbud og på skole
Logopæderne bistår dagtilbud og skole med både Rambølls SprogTrappe 0-6 år og den obligatoriske sprogvurdering og tilbyder sparring på resultaterne, samt hvordan der kan arbejdes med dem i hverdagen for at fremme børnenes sproglige udvikling.
Sprogtrappe
Formålet med SprogTrappen 0-6 er at give dagplejere og det pædagogiske personale i dagtilbud et kvalificeret og målrettet materiale til at vurdere det enkelte barns sproglige kompetencer.
Materialerne har til hensigt at synliggøre det enkelte barns sproglige ressourcer og vanskeligheder, for på baggrund heraf at kunne iværksætte målrettede og systematiske pædagogiske indsatser. Sprogtrappen indeholder 6 parameter: Formelt sprog, funktionelt sprog, legeudvikling, fælles opmærksomhed, kognition og relationer og socialt samspil.
Sprogvurdering
Sprogvurderingerne anvendes ligeledes som afsæt for forældresamtaler, hvor forældre inddrages i forhold til sprogstimulering i hjemmet og i dagtilbuddet.
Herudover inddrages resultaterne ved overgange fra dagpleje/vuggestue til børnehave og fra dagtilbud til skole, så samarbejdet omkring barnets sproglige udvikling understøttes bedst muligt, og er med til at skabe sammenhæng for barnet.
Resultaterne af sprogvurderinger skal ses som et kvalificeret øjebliksbillede af barnets sproglige kompetencer og anvendes som led i en helhedsvurdering af det enkelte barn.