Events

Glostrup er smækfyldt med spændende, sjove, nye og tilbagevendende events.

Åben foreningsuge 41

Der kommer ikke til at køre en særskilt kampagne for Åben foreningsuge her i 2025, men vi opfordrer foreningerne til at kommunikere ud om deres aktiviteter og invitere nye ind. 

 

Hvert år i uge 41 åbner Glostrups foreninger op for, at du gratis og uden tilmelding kan komme forbi og prøve nye aktiviteter! Så drømmer du om at prøve kræfter med en ny fritidsaktivitet, så er dette noget for dig. Der er tilbud til både børn, voksne og seniorer. Er du interesseret i en ny fritidsaktivitet, så tag endelig kontakt til foreningerne - de står klar hele året rundt :)

 

Du er også velkommen til at kontakte kommunens fritidsvejledere, der står klar til at guide dig i den rigtige retning. Skriv til fritidsvejlederen her: Fritidsvejleder

 

Glæder os til at se jer til en ny omgang Åben Foreningsuge 41 i uge 2026.

 

Siden vil løbende blive opdateret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årlig fejring af frivillige og foreninger i Glostrup

Lørdag den 8. november afvikler vi Glostrup Galla for første gang!

Det bliver på Glostrup Idrætsanlæg Stadionvej 80, i Hal 1.

Dørene åbner klokken 16.30 - og vi slukker musikken klokken 23.30. 

Det bliver en festlig og underholdene aften, og vi håber meget, at I har lyst til at være med. 

Til at styre os igennem aftenens flotte program har vi allieret os med Simone Rosenborg. Hun kommer med mange års erfaring indenfor radio og TV, hvorfor vi er helt sikre på, at hun med sin humor og energi er den helt rette til at føre og igennem denne første udgave af Glostrup Galla. Og så har hun også en lille overraskelse med i ærmet til jer.. 

 

Tilmelding

Onsdag den 1. oktober klokken 12 åbner billetsalget til Glostrup Galla 2025. 

Alle foreninger har forhåndsreserveret 3 billetter, som kan bookes via linket her: 

BOOK BILLETTER HER

Hvis I ikke har behov for alle billetter, eller ikke booker jeres forhåndsreservation inden 8. oktober, frigives de til øvrige interesserede. 

Fra 8. oktober, åbnes der op for fri billetbooking. 

Sidste frist for tilmelding er den 1. november, eller så længe der er ledige pladser. 

 

Hvis du har spørgsmål så kontakt Team Kultur på kultur@glostrup.dk 

 

Foreningskonferencen den 14. marts 2026

Vi glæder os til at se jer på Aktivitetscenteret den 14. marts 2026, hvor vi afholder Folkeoplysningsudvalgets Foreningskonference 2026. 

Følg siden her for mere info om tilmelding og program når vi nærmer os.

 

Vi glæder os til at se jer.  

 

Foreningskonferencen 2024, her var temaet:

Lederskab i forandring - hvordan skaber vi rum for nye generationer?

Hvert år i september er der Glostrup Børnekulturfestival i Egeparken. Festivalen er for børn i alle daginstitutioner og dagplejere i Glostrup, som har lyst til at skabe en fantastisk dag i fællesskab. Alle deltagende institutioner bidrager med aktiviteter sammen med foreninger og kulturinstitutioner.

Hvert år  er der en række workshops med professionelle kunstnere, som laver sjove og kreative aktiviteter for børnene, hvor de fx spiller på tromme, bygger huse af mælkekartoner, maler store malerier eller laver skulpturer af skrald. Der er optræden på scenen fra både professionelle og børn. Glostrup Børnekulturfestival er en festlig og dejlig dag fyldt med, musik, glade børn, leg og udfoldelse.
Er du interesseret i at være med i Styregruppen, være frivillig på festivalen, eller har du idéer til den kommende festival? Kontakt kultur@glostrup.dk.

Glostrup Kulturfest - ses vi?

Kulturfesten er Glostrups store begivenhed, der samler hele byen om sjove aktiviteter, musik og fællesskab. 

Kulturfesten finder sted i og omkring Rådhusparken og foran Glostrup Rådhus. Kulturfesten er helt åbent og alle aktiviteter og koncerter er gratis.

Vi glæder os til at se dig d. 30.05.2026.

Til aktører og interessenter   Praktiske oplysninger til gæster  

Nyhedsbrevet Kulturnyt 

Til aktører og interessenter 

Til aktører i Kulturområde
Til aktører i Demokratisk Forum
Til de musiske foreninger og bands
Til leverandører

Til aktører i kulturområdet

Hvem kan deltage i Kulturområdet og hvilke vilkår er der?

Foreninger, klubber, enkeltpersoner, virksomheder kan alle deltage og få plads i kulturområdet. 
Virksomheder kan maks. opstille én stand og betaler herfor stadepladsgebyr 770 kr. for hele dagen iht. Glostrup Kommunes takst for leje af areal til mobilt stade 1 dag. Øvrige aktører herunder socialøkonomiske virksomheder betaler ikke stadepladsgebyr.

Retningslinjer for stande i kulturområdet

  • Aktiviteterne skal inddrage publikum. Der kan sælges mad, drikke og/eller egne producerede varer.
  • Aktørerne er selv ansvarlige for at søge diverse og evt. tilladelser til salg af deres hhv. produkter.
  • Alle aktører må reklamere for deres aktivitet eller produkter på deres egen stand. Reklamen skal være af en sådan karakter, at det ikke er til gene for de øvrige aktører i området.
  • Standen kan som udgangspunkt maksimalt udgøres af en pavillon 3x3 eller dertil svarende samt 1 meter udenomsareal – dvs. i alt 5x5 m. Ønsker du at deltage med en aktivitet, hvor du har brug for at få sat et større areal til rådighed, fx til opvisning, workshop eller lignende, så kontakt kultur@glostrup.dk, så vil vi gøre vores bedste for at imødekomme jeres behov. 
  • Der må ikke agiteres eller reklameres for politisk indhold. Disse aktiviteter henvises til Demokratisk Forum (se nedenfor). Stiller et politisk parti op med egne pavilloner skal evt. logo eller anden synlig reklame dækkes over.
  • Foreninger kan søge kulturfestens aktivitetsstøtte til deres aktivitet i kulturområdet. Bemærk, at foreninger med politisk formål - herunder partipolitiske foreninger, partipolitiske ungdomsforeninger og opstillingsberettigede lister - ikke kan søge tilskud til nogen form for aktivitet.
  • Se rammerne for kulturfestens aktivitetsstøtte i tilmeldingsskemaet. Aktivitetsstøtten søges sammen med tilmeldingen.

I løbet af planlægningsfasen vil vi holde jer opdateret med info, og I er velkomne til at sparre med os om jeres ideer. I vil få mails med alle informationer, som I skal bruge til jeres deltagelse.

Tilmelding

Link til tilmeldingsskemaet vil være tilgængeligt her på siden fra 1. december 2025. Vil du gerne holdes opdateret om tilmeldingsfrister mv., kan du tilmelde dig foreningsnyt. Du tilmelder dig foreningsnyt ved at sende en mail til kultur@glostrup.dk 

Til aktører i Demokratisk Forum

Demokratisk Forum er dedikeret og reserveret til demokratisk debat og synliggørelse af politiske standpunkter – fx flyers, plakater og lign. for lokale partiforeninger.
Det er tilladt at opstille mindre aktiviteter, såsom konkurrencer og uddeling af lettere snacks, der kan holdes inden for pavillonens areal. Større aktiviteter såsom hoppeborge, større spil og lege, udstyr der fylder ud over pavillonen henvises til Kulturområdet.

Demokratisk Forum vil blive markedsført ifm. med markedsføringen af den samlede Glostrup Kulturfest.

Hvem kan deltage i Demokratisk Forum

  • Lokalt funderede partiforeninger, partipolitiske ungdomsforeninger og opstillingsberettigede lister
  • Råd og interesseforeninger med et samfundsorienteret program.
  • Aktører kan samarbejde om oplæg og stande.

Retningslinjer for stande i Demokratisk Forum

  • Hver aktør kan opstille én stand i Demokratisk Forum. Standen kan maksimalt udgøres af en pavillon 3x3 eller dertil svarende samt 1 meter udenomsareal – dvs. i alt 5x5 m.
  • Fra standen kan der uddeles materiale og snacks, debatteres, laves mindre happenings og aktiviteter. Aktiviteter og happenings skal godkendes af Kulturfestadministrationen.
  • Der er ingen begrænsning på, hvordan standen kan udsmykkes. Happenings og udsmykninger på de enkelte stande skal dog være af en sådan karakter, at det ikke er til gene for de øvrige aktører i området.
  • Der kan ikke opstilles tivolilignende aktiviteter, forlystelser eller almene foreningsaktiviteter i Demokratisk Forums område.
  • Aktører er selv ansvarlige for at opsætte, nedtage og rydde op efter endt arrangement – herunder bortskaffe eget affald i de dertil opstillede containere.

 

Tilmelding

Link til tilmeldingsskemaet vil være tilgængeligt her på siden fra 1. december 2025. Vil du gerne holdes opdateret om tilmeldingsfrister mv., kan du tilmelde dig foreningsnyt. Du tilmelder dig foreningsnyt ved at sende en mail til kultur@glostrup.dk 

Musiske foreninger og bands

Der er flere muligheder for at optræde på Glostrup Kulturfest.

Vores scene har et antal tider, som vi fordeler hvert år til kendte navne og lokale bands. Vi forsøger hvert år at lave et varieret program – både på dagen, men også fra år til år.
Hvis dit band allerede har optrådt inden for de seneste år, er det ikke så sandsynligt, at du får plads i år. Men skriv alligevel til kultur@glostrup.dk med oplysninger om band-/foreningsnavn, kontaktperson, musikretning/-genre og gerne link til video eller lydfil.
Det kan være, at vi kan sætte dig i forbindelse med nogle af de steder, hvor der er mulighed for at holde koncert.

 Til top

Vil du være leverandør til Glostrup Kulturfest?

Skriv til kultur@glostrup.dk, hvis du mener, du har et relevant produkt til Glostrup Kulturfest.
Har din virksomhed spændende nye eller nyskabende produkter, der skal prøves af i et virkeligt festmiljø, hører vi gerne fra dig. Det kan være særlige møbler, stande, redskaber, fødevarer og meget mere. Vi er åbne for det meste og giver en dækkende tilbagemelding om brug og succes med produktet efter arrangementet.

Til top

 

Praktiske oplysninger til gæster

Hvad er Glostrup Kulturfest?

Glostrup Kulturfest er Glostrups store event, der samler hele Glostrup om sjove aktiviteter, musik og fællesskab.

Hvornår og hvor foregår Glostrup Kulturfest?

Glostrup Kulturfest 2026 foregår lørdag d. 30. maj i Rådhusparken og foran Glostrup Rådhus i tidsrummet 12-19.

Hvad kan jeg opleve på Glostrup Kulturfest?

I Rådhusparken kan du møde Glostrups foreninger, kulturaktører og virksomheder, der stiller op med leg, sjov og gøgl. Hvem ved? Måske finder du din næste fritidsinteresse der. På den lille scene ved Glostrup Rådhusplads kan du i løbet af dagen opleve spændende og kulturel underholdning for både store og små. 
På parkscenen vil der være fede optrædener af kendte artister i tidsrummet 12-19. Programmet er planlagt sådan at du ikke behøver at gå glip af noget på de to scener!
Program følger, når artisterne er booket, og aktørerne har tilmeldt sig.

Hvad koster det?

Ja, det lyder utroligt, men alt er gratis at se, prøve og deltage i. Der vil være ting i Rådhusparken, som du kan købe - fx mad og drikke, kunsthåndværk eller lign. Men alle aktiviteter og koncerter er gratis.

Hvilke betalingsmidler kan jeg benytte?

I salgsboder kan du ikke regne med at kunne benytte alle slags betalingsmidler. De enkelte boder er selvstændige aktører, der selv beslutter, hvilke betalingsmidler, de har mulighed for at modtage. I de fleste tilfælde vil du dog kunne bruge MobilePay.

Hvilken mad kan jeg købe på pladserne?

I Rådhusparken kan du købe forskelligt fast food og snacks hos foreninger og virksomheder. Der er også flere drikkevareboder, der samlet byder på et godt udvalg til at slukke tørsten med.
Rådhuspladsen er forbeholdt publikum til Rådhusscenen. Du må derfor en tur om i Rådhusparken for at købe dine drikkevarer og evt. mad.

Hvor er der toiletter

Der er almindelige toiletter i rådhusets røde bygning i kælderen. Der er handicaptoilet på Biblioteket. Der er flere toiletter i Medborgerhuset, Aktivitetscentret og Biblioteket.

Hvordan kommer jeg til Kulturfestens område?

Også på denne dag gælder de normale p-regler for Glostrup. Parkering uden for p-zone eller p-bås vil medføre bøde. P-pladsen foran Glostrup Rådhus og vejen ind til pladsen - Rådhusparken - er spærret af for biler fra fredag d. 29 maj kl. 15. Det vil ikke være muligt at parkere eller at bruge ladestanderne foran rådhuset. Når scenen er nedtaget fra søndag morgen d. 31. maj, kan p-pladsen bruges som normalt igen. Det vil være skiltet i dagene op til eventet.

Tag cyklen eller gåbenene - det vil være langt det nemmeste at tage cyklen eller komme til fods.

Tag toget - bor du længere væk, kan du med fordel ankomme med tog. Der er meget kort vej fra Glostrup Station til festområderne. Bus 300S og 500S kører direkte til Glostrup station. Servicebussen kører i formiddagstimerne til stoppesteder nær Rådhusparken.

Hvad hvis jeg bliver dårlig eller ser nogen, der har det skidt?

Samaritterne har base for enden af publikumsområdet til Rådhusscenen. Du kan også henvende dig til en vagt eller personalet. Personalet har skilte på med navn og funktion. I Rådhusparken kan du også henvende dig i en bod eller hos en forening, som kontakter samaritter, vagter eller personale.

Kan jeg deltage som aktør?

Du kan deltage med en aktivitet som virksomhed, forening eller enkeltperson. Nogle af Glostrup Kommunes afdelinger vil også deltage med aktiviteter. Se, hvordan du kan deltage.

Hvem står bag Glostrup Kulturfest?

Glostrup Kulturfest er et samarbejde mellem Glostrup Kommune, Glostrups foreninger og virksomheder. Masser af ildsjæle sørger for at gæsterne for en dag fuld af oplevelser og glade stunder, hvor samvær og fællesskab er i fokus.

Hvad er baggrunden for Glostrup Kulturfest?

I løbet af foråret 2023 udviklede Center for Kultur, Idræt og Fritid et nyt event i samarbejde med Glostrups foreninger, ildsjæle og virksomheder. Et eventudvalg bestående af repræsentanter fra flere af Glostrups foreninger og virksomheder har foreslået eventets rammer for Kultur- og Fritidsudvalget, som besluttede rammerne i marts 2023. Glostrup Kulturfest arrangeres i samarbejde med aktørerne fra år til år.

 Til top

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet Kulturnyt

Tilmeld dig Kulturfestnyt. Så får du alle informationer om Glostrup Kulturfest før alle andre.  Skriv til kultur@glostrup.dk

Kulturfestnyt er målrettet gæsterne på Glostrup Kulturfest. Hvis du vil være / er aktør kan du tilmelde dig Foreningsnyt på kultur@glostrup.dk

Til top

 

 

 

Naturens Dag

Glæd jer til en dag med masser af spændende naturoplevelser for hele familien. Alt sammen gratis! Grøn Guide inviterer sammen med foreningslivet mfl. alle udenfor til at opleve den skønne natur i og omkring Ejby Mose på Naturens Dag.

Naturens Dag er en del af Naturens Uge, som Danmarks Naturfredning og Friluftsrådet står bag. Læs mere om Naturens Uge her: https://www.naturensuge.dk/

 

Vi ses på Mosetoften 35 - lige ved Ejbyhallen! Hold øje med programmet.


Fra september til april kan du den første lørdag i måneden kl. 14-16 opleve en sammensmeltning af koncert, café og kunstudstilling i Glostrup Fritidscenter på Christiansvej 2.

Det sker når Glostrup Kunstforening inviterer til fernisering på månedens udstilling med en anerkendt dansk kunstner. Kunstneren er som regel til stede ved ferniseringen. Under ferniseringen er der livemusik – ofte jazz – og Cafe Fri rykker i dagens anledning ud i storrummet, hvor du har mulighed for at købe noget at spise og drikke.

Arrangementet er et samarbejde mellem Glostrup Kunstforening, Glostrup Musikskole, Café Fri og Glostrup Fritidscenter. Du kan læse mere om kunstforeningens aktiviteter på Glostrup Kunstforening og i aktivitetskalenderen

Senior Sommer Træf

Senior Sommer Træf er et lokalt sommerferietilbud for hjemmeboende pensionister 60+ og førtidspensionister bosat i Glostrup Kommune. Senior Sommer Træf 2026 sker i uge 26 fra mandag d. 22. juni til fredag den 26. juni - alle dage fra 9-14.30 i Aktivitetscentret, Sydvestvej 12. Tilbuddet er særligt målrettet dig, der gerne vil danne nye relationer og føler, at sommerferieperioden kan være lang og ensom. 

På Senior Sommer Træf er der rig mulighed for at socialisere og danne nye relationer. Desuden, får du en god indgang til kultur- og fritidslivet i Glostrup - og får mulighed for, at stifte kendskab til nogle af de mange spændende tilbud, der er i Kommunen. 

Senior Sommer Træf er et samarbejdsprojekt mellem Glostrup Kommune og FOF Københavns Omegn. 

Der er i alt 45 pladser på Senior Sommer Træf, som vil blive fordelt mellem ansøgerne. Du er således ikke garanteret en plads, når du søger. Der udvælges deltagere på baggrund af en samlet vurdering af 1) om ansøger har deltaget før og 2) behovet for deltagelse.

Ansøgning

Tilmeldingen åbner d. 1. marts 2026 og der er deadline for ansøgninger den 1. maj. Du kan forvente svar på om du skal med på Seniortræffet ca. 14 dage efter ansøgningsfristen. 

ANSØGNINGSSKEMA BLIVER TILGÆNGELIGT HER PÅ SIDEN DEN 1. MARTS 2026.

Billet 

Det koster 550 kr. at deltage. Billetten inkluderer foredrag, workshops, udflugt og forplejning eksklusive drikkevarer til maden.

Når administrationen har bekræftet at du har fået en plads på SST, vil du modtage en faktura.  

 

DATOER SAMT INFORMATION OM SKOVTURENE I 2026 OFFENTLIGGØRES I STARTEN AF DET NYE ÅR. 

 

Vil du med på skovtur? Traditionen tro arrangerer Glostrup Kommune igen skovture i maj måned. For at deltage, skal du bo i Glostrup Kommune og være 60+ eller førtidspensionist. 

På tre af turene skal du være selvhjulpen for at kunne deltage, da der ikke er plejepersonale med. Har du behov for hjælp, så er skovturen med liftbusser den 15. maj noget for dig. 

Programmet for 2025

I år byder kommunalbestyrelsen dig velkommen i bussen til Gerlev Kro, som er et charmerende bindingsværksejendom ved Jægerspris. Kroen danner ramme om en hyggelig dag med to-retters menu, musik og godt selskab. Det siges, at personalet gør alt, hvad der står i deres magt for, at kroen kan leve op til navnet: Gerlev kro "Hyggekroen i Hornsherred". Vi starter med kaffe og kringle på kroen. Herefter er der en valgfri tur med omvisning på det smukke herregårdsmuseum Selsø Slot, der ligger 15 minutters kørsel derfra. Her skal du være klar på brosten udenfor og gå 10 trapper op til herregården, hvor guider vil fortælle os lidt om stedet. Du kan også vælge blive på Gerlev Kro og nyde de flotte omgivelser og den hyggelige gårdhave (evt. drikkevarer er på egen regning). Når alle er godt tilbage, skal vi nyde en god frokost. Om eftermiddagen er der kaffe og lagkage. Under middagen og kaffen, vil der være livemusik, fællessang og mulighed for dans. Lyder det ikke bare hyggeligt?

To-retters menu
Til frokost kan du glæde dig til en lækker forret af varmrøget laks pyntet med rejer, der serveres med brød og smør. Til hovedret får vi kalvesteg stegt som vildt serveret med halv fersken med gelé, sukkerbrunede- og hvide kartofler & vildtsauce samt surt, sødt og waldorfsalat. Der følger vand og en gratis genstand med til maden. 

Pris
Billetten koster 350 kr. Prisen inkluderer forplejning inkl. én genstand til maden (øl, vin, sodavand) samt transport. Billetten kan ikke refunderes, men må gerne gives videre. Bemærk, billetsalg lukker på forskellige tidspunkter.

Køb din billet til skovtur for selvhjulpne borgere (almindelige busser)
ONSDAG DEN 7. MAJ - KØB BILLET
TORSDAG DEN 22. MAJ - KØB BILLET (køb din billet senest den 15. maj)
TIRSDAG DEN 27. MAJ - KØB BILLET  (køb din billet senest den 20. maj)

Afgang kl. 09.00 fra Fritidscentret, Christiansvej 2 og hjemkomst ca. 17.30.

Din kvittering er din tilmelding til skovturen. Har du brug for hjælp til at købe billetten, er du velkommen til at komme forbi Glostrup Bibliotek i den betjente åbningstid fra mandag den 17.marts kl. 10. Bemærk, du kan kun betale billetten med dankort. Du kan også få hjælp til at købe billetten online af IT frivillige på biblioteket hver onsdag kl. 14.30 - 16.30.

Køb din billet til skovtur med liftbusser torsdag den 15. maj
Denne skovtur er for dig, der er kørestolsbruger eller af andre helbredsmæssige årsager ikke kan deltage i de øvrige skovture. Destinationen er den samme, men turen er lidt kortere, og der deltager plejepersonale, som kan hjælpe ved behov. 

Der er opsamling kl. 10:00 med afgang senest 10:30 og hjemkomst igen ca. kl. 17:15.
Der er opsamling fra ældreboligerne:

  • Ndr. Ringvej/hjørnet af Vestervej
  • Lilliendalsvej 17
  • Kildegården, Asylvej 31
  • Stenager 6

Køb din billet senest den 8. maj ved at skrive til kultur@glostrup.dk med dit telefonnummer. Så ringer vi dig op. Eller ring til 24 46 90 48 (Julie) eller 29 17 35 40 (Jette). Efter din tilmelding, modtager du en opkrævning på i alt 350 kr.

Vi glæder os til at se dig.

MERE FRI TID - FLERE MULIGHEDER

Inspirationsmesse for nye og kommende pensionister - DATO FOR 2026 KOMMER SNAREST 

Står du overfor en fremtid med Mere Fri Tid? Glostrup Kommune slår i samarbejde med Røde Kors Glostrup dørene op for en inspirationsmesse for nye og kommende pensionister. 

Glostrup Kommune har et væld af spændende kultur- og fritidstilbud til seniorer, og til seniormessen står foreninger og aktiviteter klar til at fortælle om nogle af de fantastisk tilbud. Vi håber på denne måde at kunne give inspiration til, hvordan man som borger i Glostrup Kommune kan få et meningsfuldt pensionistliv.

På messen kunne du i 2025 bl.a. møde: 
- Glostrup Seniorråd
- Glostrup Kulturhus
- Aktive Kvinder i Glostrup
- Aktivitetscentret Sydvestvej
- Biografforeningen Sofarækken
- Center for Sundhed og Velfærd
- Danmarks Naturfredningsforening
- Garderforeningen på Vestegnen
- Glostrup Kunstforening
- Glostrup Quilterne
- Høreforeningen
- Mænds Mødested
- Røde Kors Glostrup
- Stop Spild Lokalt
- Ældre Sagen i Glostrup
- Frivilligaktiviteter på Glostrup Bibliotek 

Hold øje med hjemmesiden for næste års messe og tag naboen, vennen eller partneren under armen og sving forbi til en kop kaffe og en uformel snak.

Arrangementet foregår i Aktivitetscentret. Arrangementet er gratis og kræver ingen tilmelding.

Vil du gerne vide mere om arrangementet er du velkommen til at kontakte Center for Kultur, Idræt og Fritid på mail: kultur@glostrup.dk

Vi glæder os til at byde dig velkommen til inspirationsmessen.

Tak til alle der deltog i fejringen! Og til alle dem der endnu ikke har set udsmykningen, så er Medborgerhuset åben, så gå gerne en tur forbi.

 


Udsmykningen åbnes af Glostrups Borgmester. Adressen er Ved Brandstationen 1, Glostrup. Velkommen.

 

Den talentfulde og lokale kunstner, Jens Stentoft, er udvalgt blandt 100 ansøgninger til at udføre et offentligt kunstværk i Glostrup Medborgerhus. Kunstværket vil byde på varme og små skjulte detaljer, der vækker de besøgendes nysgerrighed.

Udsmykningen skal skabe en varm velkomst og guide brugerne nemmere rundt i huset, der til dagligt bruges af lokale foreninger og Glostrups Musikskole. I valget af kunstner er der lagt særlig vægt på indgangspartiet og kunstnerens forståelse for brugergruppen. Disse krav opfyldte den lokale kunstner Jens Stentoft, som blev udvalgt blandt de 100 bud, der blev indsendt til opgaven.

"Glostrup Medborgerhus får et gevaldigt kunstnerisk løft med den nye udsmykning af Jens Stentoft. Ud over udsmykning vil det også fungere som en efterspurgt vejviser i huset. Vi glæder os til at se medborgerhuset, når udsmykningen er færdig", siger Henning Richard Jensen, formand for Fællesrådet for Glostrup Medborgerhus.

Mangfoldighed, nærvær og interaktion

Kunstneren selv har haft særligt fokus på at skabe en udsmykning, der udstråler mangfoldighed, nærvær og interaktion mellem mennesker. Jens Stentoft er professionel grafittikunstner og har udviklet en helt unik
streg til at male ansigtsudtryk og portrætkunst. Jens har bl.a. arbejdet for Københavns Zoologisk Have, Lyngby kommune og en række street festivaler.

 

”Det betyder utrolig meget for mig, at jeg har vundet lige præcis denne opgave. Jeg bor nemlig selv i Glostrup, så det er jo fantastisk at få lov til at bidrage med udsmykning et sted, der nærmest kunne være min baghave. Så ved jeg jo også, at der er rigtig mange dygtige kunstnere, der har budt på opgaven. Så jeg er superstolt og glæder mig til at sætte mit aftryk på Medborgerhuset og Glostrup.” siger Jens.

Alle interesserede kan få lov til at sætte sit helt eget præg på værket. Det vil nemlig være muligt at lave en lille tegning, der kommer til at indgå i det færdige kunstværk. Til den proces vil Jens Stentoft facilitere en workshop på Glostrup Kulturfest 2024 den 31. august.

En styrket identitet til Medborgerhuset

Kunstneren er udvalgt af udsmykningsudvalget bestående af to brugerrepræsentanter fra Glostrup Medborgerhus leder af Glostrup Musikskole, Centerchef for Kultur, Idræt og Fritid og to konsulenter fra
Center for Kultur, Idræt og Fritid i Glostrup Kommune. 

”Med udsmykningen ønsker vi, at både nuværende og kommende brugere af Medborgerhuset får glæde af kunsten der, hvor de færdes til hverdag. Samtidig er lige præcis denne udsmykning i høj grad med til at styrke husets identitet som medborgerhus. Her er alle kultur-, forenings-, og fritidstilbud og borgere velkomne. Det synes jeg, at den valgte kunstner illustrerer rigtig godt. Vi håber, at borgerne vil tage rigtig godt imod værket.” siger formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Dan Kornbek Christiansen.

Gode råd når du selv skal lave events

Her kan du finde nogle råd til hvordan du laver dit eget event. Listen er ikke udtømmende og bliver opdateret jævnligt. Mangler du konkret sparring til et event eller kan du ikke finde svar på dit spørgsmål herunder, kan du skrive til kultur@glostrup.dk  Vi kan hjælpe med viden og erfaringer fra kommunens events.

 

Hvor stort bliver dit event?

Ja det er jo altid svært at sige. Der er mange faktorer, der spiller ind: målgruppen, underholdningen, tidspunktet m.m. Under alle omstændigheder skal du lave et estimat på antal deltagere for at kunne tilpasse faciliteterne, ansøgninger til myndigheder, evt. KODA m.v.

Her kan du få viden om hvordan du udregner kapacitet.

Udendørs event

Du skal altid ansøge politiet om tilladelse til friluftsarrangement.  Du skal ansøge så tidligt i din proces som muligt, for at politiet har tid til at give dig svar. Ved mindre arrangementer skal du søge minimum 4-6 uge for afholdelse. Ved større events, festivaler og lign. 3-6 måneder. 
Hvis du forventer, at der kommer mere end 1000 gæster, vil politiet kræve en sikkerhedsplan.

Foregår eventet på kommunale arealer, skal du sende en ansøgning gennem Byg og Miljø. Du skal logge ind med MitID og vælge Midlertidige udendørs Camping og salgsområder. Følg instruktionerne på skærmen.

Fødevarer til salg eller give away

Du har ansvar for, at kunderne ikke bliver syge af den mad, du sælger fra fx en markedsbod, pølsevogn, fiskebil, ostebil eller en is-cykel, på en festival eller et marked. Har du boder, der sælger eller giver fødevarer væk på dit event, skal de som udgangspunkt registreres hos Fødevarestyrelsen  

Noget salg kan dog høre under bagatelgrænsen - fx hvis en forening sælger hjemmebagt kage på dit event. Her kan du se om din bod hører under bagatelgrænsen, og hvad du så skal tage højde for.

Tilladelse til at sælge alkohol

Skal der sælges alkohol på dit event, skal du have en lejlighedstilladelse. Det er den aktør der sælger alkoholen, der skal have lejlighedstilladelsen. Dvs. at hvis du som arrangør selv sætter en bar op på eventet, er det dig der skal søge tilladelsen. Hvis du derimod entrerer med en forening om at sætte en bar op på dit event, er det foreningen der skal søge tilladelsen. Bemærk, at selv om en forening har en alkoholbevilling i eget klubhus, skal foreningen alligevel ansøge om lejlighedstilladelse, når den sælger alkohol på dit event.

Droner til event

Tænker du, at det kunne være fedt med nogle cool dronebilleder af dit event. Så læs lige først Trafikstyrelsens information, om hvorfor du ikke må overflyve menneskemængder:

Ingen overflyvning med drone, når folk forsamler sig

 

 

Lån Glostrup Biograf gratis

Vidste du, at foreninger har mulighed for at afholde et arrangement i Glostrup Bio kvit og frit? Vil I hylde jeres frivillige, holde et foredrag eller har en anden god idé, der passer til en stor sal med gode stole, fed skærm og lækker lyd? Så er Glostrup Bio et godt bud.

Sådan gør du

Tag kontakt til biografen om dit ønske til tidspunkt og beskriv aktiviteten. Når I har fået grønt lys fra biografen, kontakter du administrationen for endelig godkendelse.

Udlånet er en del af Glostrup Kommunes tilskud til Glostrup Biograf, der gør det muligt for foreninger og kommunale institutioner at låne biografen gratis 12 gange om året. Det må dog ikke være til stor gene for biografens mulighed for indtjening, så det er en dialog. Men kom med ideen, så ser vi, hvad der kan lade sig gøre. Kontakt os på:

Glostrup Biograf: glostrupbio@glostrupbio.dk
Glostrup Kommune: kultur@glostrup.dk.