Foreninger kan bestille en børneattest digitalt. For at bestille en børneattest digitalt skal foreningen have et NemID. Du skal også have navn og cpr-nummer på den træner/leder, du skal bestille en børneattest på.
Politiet sender anmodning om samtykke til personens digitale postkasse og de udsteder ikke en attest, før personen har givet samtykke. Selve børneattesten sender politiet til foreningens digitale postkasse.
Hvis børneattesten er positiv må træneren/lederen ikke være i kontakt med børn under 15 år. Husk at indhentelse af børneattester ikke kan stå alene som forebyggelse, da ikke alle pædofile har været dømt for seksuelle overgreb.
Tilskud
Tilskud til frivilligt socialt arbejde Aktivitetstilskud til unge under 25 år og personer med nedsat funktionsevne Den fælleskommunale handicappulje
Tilskud til leder- og instruktøruddannelse Tilskud til anskaffelse af materiel
Tilskud til hårde hvidevarer i klubhuse
Tilskud til egne eller lejede lokaler
Tilskud til afholdelse af folkeoplysende voksenundervisning Tilskud til partnerskaber
Kontingentstøtte
Tilskud til seniorforeninger
3-årige kulturaftaler
Tilskud til frivilligt socialt arbejde
Glostrup Kommune afsætter årligt midler, som støtter frivilligt socialt arbejde efter servicelovens §18 og Barnets Lov §17. Frivilligt socialt arbejde består af aktiviteter eller handlinger, der udføres inden for det sociale og sundhedsmæssige område. Formålet med frivilligt socialt arbejde er, at give enkeltpersoner eller grupper en øget velfærd, omsorg eller at løse forskellige velfærdsproblemer.
Frivilligt socialt arbejde er en indsats der er:
- Ulønnet.
- Til glæde og gavn for andre end én selv og éns familie.
- Af formelt organiseret karakter, dvs. at der skal være en vis grad af organisering.
Servicelovens §18 og Barnets Lov §17
Det følger af Servicelovens §18 og Barnets Lov §17, at kommunen er forpligtet til at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger ved årligt at afsætte et beløb til frivilligt socialt arbejde. Rammerne for samarbejdet fastlægges af Kommunalbestyrelsen.
Hvem kan søge?
- Lokale, regionale og nationale foreninger, organisationer og formelle grupper der alene eller i samarbejde med andre aktører arbejder for at fremme livskvaliteten og sundheden for socialt udsatte medborgere i alle aldersgrupper i Glostrup kommune.
- Foreninger der modtager andre tilskud fra kommunen fx § 79 til seniorforeninger, kan søge, hvis der er tale om nye aktiviteter med socialt sigte.
Hvad gives der tilskud til?
- Lokalt forankrede længerevarende eller enkeltstående initiativer med et klart defineret socialt formål målrettet socialt udsatte målgrupper, hvor den frivillige indsats er kernen i planlægningen og afviklingen af aktiviteterne. Det vil være en fordel, hvis indsatsen understøtter lokale politikker og strategier – fx politikker på sundheds, kultur og fritidsområdet.
- Uddannelse og kompetenceudvikling af frivillige, hvor der er et klart defineret formål mhp. at gavne de relevante målgrupper.
Som udgangspunkt gives ikke støtte til lønnede koordinerende funktioner, forplejning, transport og udflugter med mindre at dette vurderes at udgøre en væsentlig del af formålet, og er af afgørende betydning for indsatsen. - Der gives ikke støtte til drift, så som løbende foreningsdrift og huslejetilskud.
- Der kan som udgangspunkt ikke søges om tilskud til aktiviteter, der allerede er afholdt inden ansøgningen er modtaget og behandlet.
Anden form for støtte:
- Der stilles kommunale lokaler til rådighed, for godkendte projekter, i det omfang det er muligt.
- Der gives råd og vejledning til opstart af frivillige sociale aktiviteter, og til eksisterende eller udvidelse af eksisterende aktiviteter.
Sådan vurderes ansøgerne
Følgende kriterier indgår i vurderingen af ansøgningerne – i prioriteret rækkefølge:
- Høj grad af lokal forankring.
- Værdien for socialt udsatte borgere i Glostrup Kommune – gerne på baggrund af en grundig beskrivelse af indsatsen samt eventuelt dokumenteret erfaring fra tidligere indsatser. Regionale og landsdækkende organisationer/foreninger skal tydeliggøre, hvorledes aktiviteterne er særligt målrettet kommunens borgere.
- Supplement til eksisterende indsatser for at sikre et bredt tilbud til borgerne.
- Understøttelse af lokale politikker og strategier - fx Kultur- og Fritidspolitik eller Sundhedspolitik.
Bevillingsmodeller
Et-årig bevilling:
Ansøgningsfrist 1. september.
- Gives til enten eksisterende eller nye initiativer til det kommende kalenderår.
Tre-årig bevilling:
Ansøgningsfrist 1. september
- Gives i særlige tilfælde, hvor projekterne er af en sådan karakter, at kommunen kan se en værdi i at støtte det over en længere årrække. Tilskud bevilget for flere år, udbetales for et budgetår ad gangen.
Partnerskabsaftaler:
Ansøgningsfrist 1. september.
- Gives til ansøgere, der ansøger om tre eller flere initiativer under puljen til frivilligt socialt arbejde.
- Bevillingen gives som et samlet beløb, som foreningen/organisationen/gruppen kan forvalte over, så de bedst muligt fremmer formålet.
- Ved en partnerskabsaftale er et tæt samarbejde med kommunen en forudsætning bl.a. med henblik på udvikling af projektsamarbejder.
- Ved indgåelse af et partnerskab, udarbejdes en formel samarbejdsaftale, hvor samarbejdet præciseres – f.eks. mødefrekvens og kontaktpersoner. Partnerskabsaftalen underskrives i forbindelse med godkendelse af tilskud.
- Aftalen løber for et eller flere år ad gangen i op til tre år.
Alle bevillinger er afhængige af at kommunen modtager bloktilskud fra staten til §18. Nedsættes eller bortfalder beløbet vil tilskuddene til foreninger, organisationer m.fl. blive nedsat eller bortfalde helt. I tilfælde af at dette sker, vil kommunen tilstræbe at orientere de implicerede parter hurtigst muligt og hvis det er muligt give en rimelig frist, så der bliver mulighed for at søge andre midler eller lukke projekt ned.
Hvor lang er bevillingsperioden?
Der kan søges om tilskud for et år eller for en treårig periode alt efter projekt og indsats. Tilskud bevilget for flere budgetår, udbetales for et år ad gangen.
Hvis ansøgningen om en treårig aftale ikke imødekommes behandler Kultur- og Fritidsudvalget ansøgningen på lige fod med de øvrige ansøgninger, dvs. som etårig bevilling.
Ved ansøgning om tilskud til opstart af nye aktiviteter eller udvidelse af aktiviteter, afhænger bevillingsperioden af, hvornår på året I søger.
Ansøgningsfrist
Foreninger/organisationer/grupperinger, hvor aktiviteten har eksisteret i flere år, kan søge en gang årlig - deadline 1. september.
Søges der til nye initiativer og udvidelse af aktiviteter, kan der søges hele året. Dette er for at sikre, at frivillige hurtigst muligt kan opstarte projekter/aktiviteter.
Ansøgningsprocedure, afrapportering, ansøgningsskema
Ansøgningsprocedure
- Du søger puljen her
- Foreninger/organisationer skal vedhæfte vedtægter og seneste årsregnskab. Ansøgere, som ikke er organiserede foreninger, skal vedlægge en beskrivelse af gruppens formål og organisering.
- Alle ansøgninger vurderes individuelt og behandles af Kultur- og Fritidsudvalget, hvorefter ansøgeren får svar.
Modtagere af tilskud
- Foreninger og organisationer skal være CVR-registreret og have tilknyttet en NemKonto for at kunne modtage tilskud fra kommunen.
- Ansøgere, som ikke har en NemKonto kan ikke få udbetalt det bevilgede tilskud til privatpersoner, men må indgå en aftale med Glostrup Kommune om betaling/refundering af udgifter.
- Foreninger, der arbejder med børn under 15 år, har selv ansvar for at indhente børneattester på samtlige voksne (ansatte og frivillige), der er tilknyttet projektet.
Afrapportering og regnskab
- Foreninger/organisationer/formelle grupper, der modtager tilskud, skal afrapportere for bevillingen årligt – deadline er 1. april, året efter bevillingen er tildelt. Ved afrapportering skal dette skema benyttes Evaluering og regnskab .
Følgende indgår i afrapporteringen:
- Resumé over erfaringerne, samt beskrivelse af hvilken forskel bevillingen har gjort for den socialt udsatte målgruppe i Glostrup kommune.
- Projektregnskab eller et årsregnskab (kun for landsdækkende og regionale foreninger/organisationer). Regnskabet skal dokumentere at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med bevillingen. Tilskud som ikke anvendes til formålet skal tilbagebetales. Er tilskuddet højere end 150.000 kr. skal regnskabet være påtegnet en ekstern registreret revisor. Kvitteringer og regninger skal kunne fremvises ved en stikprøvekontrol. Der udtrækkes årligt 5-7 tilfældigt udvalgte bilag/regnskabsposter, hvor tilskudsmodtageren anmodes om at aflægge dokumentation for udgiften.
Hvor kan jeg få hjælp?
Glostrup Kommune giver råd og vejledning til opstart af frivillige sociale aktiviteter og til eksisterende eller udvidelse af eksisterende aktiviteter. Vil du gerne høre om de forskellige tilbud kan du skrive til kultur@glostrup.dk eller ringe til tlf. 4323 6425.
Aktivitetstilskud for unge under 25 år og personer med nedsat funktionsevne for folkeoplysende foreninger
Frist: 1. marts
Når I udfylder den digitale ansøgning, skal I vedlægge en opgørelse over sidste års aktiviteter. Opgørelsen skal udfyldes på et særligt skema.
En del af ansøgningen er regnskabsaflæggelse for tilskud, som I har modtaget sidste år.
Vejledning ansøgning om aktivitetstilskud og tilskudsregnskab
Regler for tilskud til aktiviteter
Regneark til udregning af Aktivitetstilskud
Krav til årsregnskaber
Som kvittering for modtagelsen af et kommunalt tilskud skal foreninger, som modtager tilskud efter Folkeoplysningsloven, aflevere et afregningsskema til Glostrup Kommune. Der er følgende minimumskrav til dette skema, som skal overholdes for at modtage tilskud.
- Alle tilskud fra kommunen skal fremgå tydeligt af afregningsskemaet, f.eks. aktivitetstilskud, lokaletilskud, tilskud til leder- og instruktøruddannelse og tilskud fra udviklingspuljen mm.
- Egenbetaling for unge under 25 år skal fremgå særskilt af afregningsskemaet (kontingent, betaling til træningslejre og stævner mv.)
- Egenbetaling, der ikke indgår i afregningsskemaet, kan ikke anvendes som dokumentation i forhold til, at aktivitetstilskuddet ikke kan overstige deltagernes egenbetaling.
- Afregningsskemaet skal dokumentere, at tilskud er anvendt til det formål, som de er bevilget til. Dvs., at f.eks. udgifter til aktiviteter til børn og unge under 25 år, lederkurser, køb af materiel samt udgifter til projekter eller andet, der er gennemført med kommunale tilskud skal fremgå af afregningsskemaet i hovedkonti.
- Afregningsskemaet skal underskrives af hele bestyrelsen og være revisorpåtegnet. Ved et samlet tilskud under 250.000 kr. skal afregningsskemaet revideres og påtegnes af foreningens valgte revisor(er). Ved et samlet tilskud på over 250.000 kr. skal afregningsskemaet revideres og påtegnes af registreret eller statsautoriseret revisor.
- Tilskud skal tilbagebetales, såfremt kravene ikke er overholdt.
Foreninger som modtager aktivitetstilskud, skal desuden aflevere årsberetning senest 1. juni.
Folkeoplysningsudvalget udtager hvert år to foreningsregnskaber til en hel eller delvis revision blandt de foreninger, som modtager tilskud og/eller låner lokaler. Dog ikke blandt foreninger, der har registreret revisor. Se vejledning om Glostrup Kommunes forventninger til revisorernes gennemgang af foreningernes regnskaber. Ifølge Folkeoplysningsloven er Glostrup Kommune forpligtet til at offentliggøre tilskudsregnskaber fra de foreninger i kommunen, der modtager kommunale tilskud.
--------------------------------------------------------------
Den Fælleskommunale handicapidrætspulje
Glostrup Kommune er med i den fælles kommunale idrætspulje, hvor man kan søge tilskud til opstart af projekter for handicappede børn og unge under 25 år. Forældre, klubber, institutioner, skoler, idrætsforeninger m.fl. kan søge om tilskud til et projekt, som typisk kører i 2 år, hvorefter det kobles op på en allerede eksisterende idrætsforening og åbnes op for alle, hvorimod det i projektperioden kun er åbent for borgere bosat i Glostrup. Ordningen administreres og udvikles af Høje Taastrup Kommune. Læs mere om ordningen.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til leder- og instruktøruddannelse
Glostrup Kommune yder tilskud til uddannelse af ledere, trænere, instruktører, og bestyrelsesmedlemmer i folkeoplysende foreninger, der har aktiviteter for personer med nedsat funktionsevne samt børn og unge under 25 år. Uddannelsen skal være relateret til foreningens folkeoplysende aktiviteter.
Der ydes ikke tilskud til konferencer, seminarer, årsmøder samt kurser af privat karakter.
Ansøgninger modtages løbende, men skal være Center for Kultur, Idræt og Fritid i hænde senest 30 dage efter rettidig betalingsdato for kurset via vores digitale ansøgningsskema . Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for betalingen (fx screenshot af kontoudtoget). Ansøgninger, der modtages senere og/eller mangler kursusprogram og betalingsdokumentation, afvises.
Puljen er opdelt i to sæsoner, hvor første sæsonperiode går fra december til maj og anden sæsonperiode fra juni til november.
Hvis der er midler tilbage i puljen efter de to sæsonperioder, som afsluttes den 30. november, så fordeles restpuljen til de foreninger, der ikke har fået hele kursusudgiften dækket efter gældende retningslinjer.
Læs retningslinjerne for tilskud her. Åbner som pdf.
Du skal logge ind med mitID.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til anskaffelse af materiel
Foreninger kan søge tilskud til anskaffelser af materiel, som er økonomisk tyngende for foreningens økonomi. Der ydes ikke tilskud til materiale, som forbruges fx papir. Det er paraplyorganisationerne (GSI, BUS og Foreningsunion) som bevilger og udbetaler materialetilskud til deres medlemsforeninger. Bemærk at paraplyorganisationerne har andre dead-lines end kommunen og det kan derfor være relevant at tage kontakt til dem og høre om deres deadline.
Nye foreninger, og foreninger som ikke er medlem af paraplyorganisationerne, kan søge tilskud hos Center for Kultur, Idræt og Fritid på kultur@glostrup.dk.
Der er ansøgningsfrist 1. februar.
Læs mere om tilskud til materiel her.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til hårde hvidevarer i klubhuse
Glostrup Kommune ønsker, at elforbruget i kommunens fritids- og klubhuse begrænses i videst mulig omfang.
Derfor giver kommunen tilskud til indkøb af lavenergihvidevarer. Foreninger kan søge tilskud til en ovn eller et komfur til max. 4.000,- kr. samt et køle/fryseskab til max. 4.000,- kr.
Øvrige hårde hvidevarer samt andet køkkenudstyr skal finansieres af foreningerne selv, og der skal benyttes lavenergivarer. Vedligeholdelsen af hårde hvidevarer samt andet køkkenudstyr i fritids- og klubhusene er foreningernes ansvar.
Ansøgninger om tilskud til hvidevarer skal fremsendes til Center for Kultur, Idræt og Fritid på kultur@glostrup.dk senest 1. februar. Såfremt der herefter stadig er midler, kan der søges løbende.
Se retningslinjer for ansøgning til puljen her.
--------------------------------------------------------------
Lokaletilskud - tilskud til egne eller lejede lokaler
Hvis jeres forening har aktiviteter for børn og unge under 25 år i egne eller lejede lokaler, kan Glostrup Kommune give et tilskud på 75 % af driftsudgifterne til lokalerne. Tilskuddet kan kun bevilges, hvis der ikke kan anvises et egnet lokale i kommunens ejendomme. Hvis driftsudgiften til nye lokaler og lejrpladser overstiger 20.000 kr. årligt, ydes kun tilskud efter Kultur- og Fritidsudvalgets forudgående godkendelse. Læs retningslinjerne for tilskud her.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til afholdelse af folkeoplysende voksenundervisning - ansøg 01/10
Glostrup Kommune giver tilskud til oplysningsforbund og foreninger, der tilbyder folkeoplysende voksenundervisning. Tilskuddet ydes til lærerløn og lederhonorar. Ansøgning om tilskud skal sendes til Folkeoplysningsudvalget senest den 1. oktober med henblik på tilskud i det efterfølgende kalenderår. Send ansøgning til kultur@glostrup.dk.
Ansøgningsskema
En betingelse for at få tilskud er, at er undervisningen er åben for alle, og at den ikke er kompetencegivende. Der gives ikke tilskud til hold, som har karakter af genoptræning. Foreninger, der har handicaphold, skal indhente en handicaperklæring fra alle deltagere. Glostrup Kommunes handicaperklæring skal benyttes. Hent erklæringen her. Læs mere om tilskud til voksenundervisning i vores retningslinjer for tilskud. Se timesatser hos KL.
Afrapportering årsregnskab og årsberetning - frist 1. april
Frist for indsendelse af årsregnskab og årsberetning er 1. april. Hent afregningsskema her (PÅ VEJ). Send til kultur@glostrup.dk.
Tilskud til partnerskaber
Aftenskoler, der tilbyder voksenundervisning kan søge om tilskud til at indgå partnerskaber med Glostrup Kommune. Formålet med partnerskaberne er at tilrettelægge forløb, der løser konkrete samfundsmæssige udfordringer. Kultur- og Fritidsudvalget beslutter fordeling af puljen. Frist for ansøgning er den 1. marts.
Baggrundsinfo om puljen: Kultur- og Fritidsudvalget besluttede den 17. november 2020, at der fra budgettet til voksenundervisning skulle afsættes midler til at indgå partnerskaber med aftenskolerne. I 2025 er budgettet ca. 61.000 kr.
--------------------------------------------------------------
Kontingentstøtte
Der findes en række muligheder for at søge støtte til kontingent, stævner og udstyr, hvis I møder børn og unge, som ikke har mulighed for at deltage i jeres aktiviteter af økonomiske årsager.
Get2Sport puljen ’Idræt for alle børn’ har til formål at hjælpe udsatte børn og unge under 18 år af økonomisk vanskeligt stillede forældre til at dyrke idræt. Foreninger under DIF kan søge puljen Læs mere her.
Fritidspuljen udsteder værdibeviser til flygtningebørn, som kan indløses til fritidskontingenter i lokale foreninger. Læs mere her.
Foreningsliv for alle hjælper børn af vanskeligt stillede forældre og voksne flygtninge med kontingent og gøre det muligt at deltage i stævner. Foreninger under DGI kan søge puljen. Læs mere her.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til seniorforeninger
Tilskud efter §79 i Serviceloven
Seniorforeninger er foreninger, der er åbne for alle borgere over 60 år samt førtidspensionister. Lokale godkendte seniorforeninger kan hvert år søge tilskud til at tilbyde seniorer i Glostrup aktiviteter i form af udflugter, foredrag, underholdning, motion, kortspil, banko, socialt samvær m.m. Tilskuddet kan bruges til fx honorarer, transport, forplejning og materialeindkøb. Tilskuddet kan i begrænset omfang bruges til forplejning i forbindelse med aktiviteter, men må ikke bruges til forplejning, hvis forplejningen er hovedaktiviteten fx middage, julefrokoster mv.
Ansøgningsfristen for tilskud er 1. juni hvert år.
Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
• Antal dage med almindelige aktiviteter i den senest afsluttede sæson.
•Antal udflugter samt foredrag og aktiviteter med betalt instruktør i den senest afsluttede sæson.
•Antal medlemmer bosat i Glostrup Kommune. Kommunen skal ikke have fulde navne- og adresselister, men foreningen skal kunne dokumentere korrekte medlemslister ved en eventuel stikprøve.
Foreningen skal have et CVR-nummer samt en NEM-konto, som er tilknyttet CVR-nummeret, for at kunne få udbetalt tilskuddet. Derudover kan foreninger låne lokaler gratis af Glostrup Kommune.
Afrapportering og regnskab 1. april
Foreningens årsberetning samt det samlede årsregnskab skal aflægges årligt til Glostrup Kommune med frist senest 1. april. Der er ikke krav om specifikt tilskudsregnskab, men tilskuddet skal fremgå af regnskabet.
Du ansøger om tilskud ved at udfylde det digitale ansøgningsskema med sikkerpost. Har du spørgsmål til ansøgningsskemaet eller behov for hjælp kan du sende en mail til: kultur@glostrup.dk eller ringe på: 23 29 84 86.
Hvem kan søge?
Forudsætningen for at få bevilget tilskud efter servicelovens §79 i Glostrup Kommune er at foreningen er godkendt som seniorforening af Kultur- og Fritidsudvalget.
Kriterierne for at blive godkendt som seniorforening i Glostrup er:
•At foreningen er åben for alle borgere over 60 år samt førtidspensionister, bosat i Glostrup Kommune.
•At foreningen har faste aktiviteter for medlemmerne.
•At foreningen er en selvstændig forening – ikke en underafdeling af en anden forening. En selvstændig lokalafdeling kan dog godkendes, hvis lokalafdelingen har egne vedtægter, og aktiviteter målrettet seniorer i Glostrup Kommune.
•At foreningen er hjemmehørende i Glostrup og har minimum 20 medlemmer, som er bosat i Glostrup.
•At foreningen har et klart defineret formål og målgruppe.
•At foreningen har en bestyrelse på minimum 3 personer i form af formand, kasserer og næstformand.
•At medlemmerne betaler kontingent.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til frivilligt socialt arbejde
Glostrup Kommune afsætter årligt midler, som støtter frivilligt socialt arbejde efter servicelovens §18 og Barnets Lov §17. Frivilligt socialt arbejde består af aktiviteter eller handlinger, der udføres inden for det sociale og sundhedsmæssige område. Formålet med frivilligt socialt arbejde er, at give enkeltpersoner eller grupper en øget velfærd, omsorg eller at løse forskellige velfærdsproblemer.
Frivilligt socialt arbejde er en indsats der er:
- Ulønnet.
- Til glæde og gavn for andre end én selv og éns familie.
- Af formelt organiseret karakter, dvs. at der skal være en vis grad af organisering.
Servicelovens §18 og Barnets Lov §17
Det følger af Servicelovens §18 og Barnets Lov §17, at kommunen er forpligtet til at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger ved årligt at afsætte et beløb til frivilligt socialt arbejde. Rammerne for samarbejdet fastlægges af Kommunalbestyrelsen.
Hvem kan søge?
- Lokale, regionale og nationale foreninger, organisationer og formelle grupper der alene eller i samarbejde med andre aktører arbejder for at fremme livskvaliteten og sundheden for socialt udsatte medborgere i alle aldersgrupper i Glostrup kommune.
- Foreninger der modtager andre tilskud fra kommunen fx § 79 til seniorforeninger, kan søge, hvis der er tale om nye aktiviteter med socialt sigte.
Hvad gives der tilskud til?
- Lokalt forankrede længerevarende eller enkeltstående initiativer med et klart defineret socialt formål målrettet socialt udsatte målgrupper, hvor den frivillige indsats er kernen i planlægningen og afviklingen af aktiviteterne. Det vil være en fordel, hvis indsatsen understøtter lokale politikker og strategier – fx politikker på sundheds, kultur og fritidsområdet.
- Uddannelse og kompetenceudvikling af frivillige, hvor der er et klart defineret formål mhp. at gavne de relevante målgrupper.
Som udgangspunkt gives ikke støtte til lønnede koordinerende funktioner, forplejning, transport og udflugter med mindre at dette vurderes at udgøre en væsentlig del af formålet, og er af afgørende betydning for indsatsen. - Der gives ikke støtte til drift, så som løbende foreningsdrift og huslejetilskud.
- Der kan som udgangspunkt ikke søges om tilskud til aktiviteter, der allerede er afholdt inden ansøgningen er modtaget og behandlet.
Anden form for støtte:
- Der stilles kommunale lokaler til rådighed, for godkendte projekter, i det omfang det er muligt.
- Der gives råd og vejledning til opstart af frivillige sociale aktiviteter, og til eksisterende eller udvidelse af eksisterende aktiviteter.
Sådan vurderes ansøgerne
Følgende kriterier indgår i vurderingen af ansøgningerne – i prioriteret rækkefølge:
- Høj grad af lokal forankring.
- Værdien for socialt udsatte borgere i Glostrup Kommune – gerne på baggrund af en grundig beskrivelse af indsatsen samt eventuelt dokumenteret erfaring fra tidligere indsatser. Regionale og landsdækkende organisationer/foreninger skal tydeliggøre, hvorledes aktiviteterne er særligt målrettet kommunens borgere.
- Supplement til eksisterende indsatser for at sikre et bredt tilbud til borgerne.
- Understøttelse af lokale politikker og strategier - fx Kultur- og Fritidspolitik eller Sundhedspolitik.
Bevillingsmodeller
Et-årig bevilling:
Ansøgningsfrist 1. september.
- Gives til enten eksisterende eller nye initiativer til det kommende kalenderår.
Tre-årig bevilling:
Ansøgningsfrist 1. september
- Gives i særlige tilfælde, hvor projekterne er af en sådan karakter, at kommunen kan se en værdi i at støtte det over en længere årrække. Tilskud bevilget for flere år, udbetales for et budgetår ad gangen.
Partnerskabsaftaler:
Ansøgningsfrist 1. september.
- Gives til ansøgere, der ansøger om tre eller flere initiativer under puljen til frivilligt socialt arbejde.
- Bevillingen gives som et samlet beløb, som foreningen/organisationen/gruppen kan forvalte over, så de bedst muligt fremmer formålet.
- Ved en partnerskabsaftale er et tæt samarbejde med kommunen en forudsætning bl.a. med henblik på udvikling af projektsamarbejder.
- Ved indgåelse af et partnerskab, udarbejdes en formel samarbejdsaftale, hvor samarbejdet præciseres – f.eks. mødefrekvens og kontaktpersoner. Partnerskabsaftalen underskrives i forbindelse med godkendelse af tilskud.
- Aftalen løber for et eller flere år ad gangen i op til tre år.
Alle bevillinger er afhængige af at kommunen modtager bloktilskud fra staten til §18. Nedsættes eller bortfalder beløbet vil tilskuddene til foreninger, organisationer m.fl. blive nedsat eller bortfalde helt. I tilfælde af at dette sker, vil kommunen tilstræbe at orientere de implicerede parter hurtigst muligt og hvis det er muligt give en rimelig frist, så der bliver mulighed for at søge andre midler eller lukke projekt ned.
Hvor lang er bevillingsperioden?
Der kan søges om tilskud for et år eller for en treårig periode alt efter projekt og indsats. Tilskud bevilget for flere budgetår, udbetales for et år ad gangen.
Hvis ansøgningen om en treårig aftale ikke imødekommes behandler Kultur- og Fritidsudvalget ansøgningen på lige fod med de øvrige ansøgninger, dvs. som etårig bevilling.
Ved ansøgning om tilskud til opstart af nye aktiviteter eller udvidelse af aktiviteter, afhænger bevillingsperioden af, hvornår på året I søger.
Ansøgningsfrist
Foreninger/organisationer/grupperinger, hvor aktiviteten har eksisteret i flere år, kan søge en gang årlig - deadline 1. september.
Søges der til nye initiativer og udvidelse af aktiviteter, kan der søges hele året. Dette er for at sikre, at frivillige hurtigst muligt kan opstarte projekter/aktiviteter.
Ansøgningsprocedure, afrapportering, ansøgningsskema
Ansøgningsprocedure
- Du søger puljen her
- Foreninger/organisationer skal vedhæfte vedtægter og seneste årsregnskab. Ansøgere, som ikke er organiserede foreninger, skal vedlægge en beskrivelse af gruppens formål og organisering.
- Alle ansøgninger vurderes individuelt og behandles af Kultur- og Fritidsudvalget, hvorefter ansøgeren får svar.
Modtagere af tilskud
- Foreninger og organisationer skal være CVR-registreret og have tilknyttet en NemKonto for at kunne modtage tilskud fra kommunen.
- Ansøgere, som ikke har en NemKonto kan ikke få udbetalt det bevilgede tilskud til privatpersoner, men må indgå en aftale med Glostrup Kommune om betaling/refundering af udgifter.
- Foreninger, der arbejder med børn under 15 år, har selv ansvar for at indhente børneattester på samtlige voksne (ansatte og frivillige), der er tilknyttet projektet.
Afrapportering og regnskab
- Foreninger/organisationer/formelle grupper, der modtager tilskud, skal afrapportere for bevillingen årligt – deadline er 1. april, året efter bevillingen er tildelt. Ved afrapportering skal dette skema benyttes Evaluering og regnskab .
Følgende indgår i afrapporteringen:
- Resumé over erfaringerne, samt beskrivelse af hvilken forskel bevillingen har gjort for den socialt udsatte målgruppe i Glostrup kommune.
- Projektregnskab eller et årsregnskab (kun for landsdækkende og regionale foreninger/organisationer). Regnskabet skal dokumentere at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med bevillingen. Tilskud som ikke anvendes til formålet skal tilbagebetales. Er tilskuddet højere end 150.000 kr. skal regnskabet være påtegnet en ekstern registreret revisor. Kvitteringer og regninger skal kunne fremvises ved en stikprøvekontrol. Der udtrækkes årligt 5-7 tilfældigt udvalgte bilag/regnskabsposter, hvor tilskudsmodtageren anmodes om at aflægge dokumentation for udgiften.
Hvor kan jeg få hjælp?
Glostrup Kommune giver råd og vejledning til opstart af frivillige sociale aktiviteter og til eksisterende eller udvidelse af eksisterende aktiviteter. Vil du gerne høre om de forskellige tilbud kan du skrive til kultur@glostrup.dk eller ringe til tlf. 4323 6425.
Tilskud til 3-årige kulturaftaler
Ansøgningsfrist er den 1. april hver 3. år. Næste gang er 1. april 2025.
De kommende kulturaftaler er for perioden 2026 -2028. Der er afsat ca. 300.000 kr. til kulturaftaler.
Udfyld først budgetskema, da det skal vedhæftes jeres ansøgning. Find det her:
Hvem kan søge? Der er godkendt følgende kriterier:
- Foreningen skal være hjemmehørende i Glostrup.
- Foreningen skal have markeret sig på det kulturelle område gennem en årrække.
- Foreningen skal være en aktiv og synlig del af Glostrups kulturliv.
- Foreningen skal årligt lave kulturelle aktiviteter, som er åbne for alle og appellerer bredt.
- Foreningen skal være organiseret som en ikke-kommerciel forening med vedtægter samt medlemskab med kontingent. Foreningen skal have en bestyrelse, som er ansvarlig for tilskud samt regnskab og dokumentation for aktiviteter.
Om puljen
Ansøgningsfristen er 1. april hvert 3. år. Tilskuddet følger kalenderåret og gives for de kommende tre år.
Der gives tilskud til udgifter i forbindelse med årligt tilbagevendende aktiviteter/arrangementer herunder udgifter til løn, som er en forudsætning for afvikling af aktiviteten.
Der gives ikke tilskud til aktiviteter, som kun er for foreningens medlemmer, herunder rejser og mødeforplejning.
Alle ansøgninger behandles af Kultur- og Fritidsudvalget på mødet i maj. Alle ansøgere får besked umiddelbart efter.
Næste frist for at søge er den 1. april 2025.
Afrapportering og regnskab 1. april
Foreninger, der modtager en kulturaftale, skal hvert år senest den 1. april aflevere regnskab og beretning. Ikke anvendte midler skal tilbagebetales til Glostrup Kommune. Regnskabet sendes til kultur@glostrup.dk
Har du spørgsmål eller brug for hjælp?
Kontakt kultur@glostrup.dk eller kulturkonsulent, Jette Inno på 29 17 35 40.
Puljer
Puljer
Udviklingspuljen KulturpuljenSamfinansieringspuljen
Udviklingspuljen
Udviklingspuljen giver støtte til nye initiativer og udviklingsprojekter indenfor folkeoplysningen.
Der kan søges tilskud til: opstart af nye foreninger, nye initiativer, udvikling af eksisterende aktiviteter, enkeltprojekter, amatørkulturelle aktiviteter, tværgående aktiviteter, folkeoplysende tilbud til børn og unge, som ikke tiltrækkes af øvrige tilbud, samlingssteder med folkeoplysning som hovedformål.
Ansøgningsfristen er den 15. januar, men herefter kan der løbende søges, hvis der stadig er midler i puljen.
Hvem kan søge?
Foreninger og enkeltpersoner, som ønsker at etablere virksomhed med folkeoplysning som hovedformål, kan søge om tilskud fra Udviklingspuljen.
Hvordan søges tilskud?
Skriv og oplys følgende i en mail til kultur@glostrup.dk
- Formålet med projektet
- Målgruppen
- Budget for projektet, herunder egenbetaling
- Beskrivelse af, hvorledes projektet tænkes videreført efter projektets gennemførelse (såvel praktisk som økonomisk)
- Om der er søgt eller opnået tilskud fra andre
- Ansvarlig for projektet
Puljen fordeles af Folkeoplysningsudvalget.
Læs retningslinjerne for Udviklingspuljen her.
Har I spørgsmål eller andet i forhold til puljen er I velkommen til at kontakte administrationen i Center for Kultur, Idræt og Fritid på kultur@glostrup.dk.
------------------------------------------------------------------------
Kulturpuljen
Har du en god idé, der styrke kultur- og fritidslivet i Glostrup?
Du kan søge Kulturpuljen to gange om året: 1. februar og 1. august. Der er også en mindre akuttildeling, som borgere og foreninger kan søge løbende.
Praktisk info om puljen: Når du har indsendt ansøgningsskemaet, får du automatisk en kvittering. Får du IKKE en kvittering, så tjek spam. Er den heller ikke der, er det vigtigt, at du kontakter kultur@glostrup.dk. Der kan ikke søges fra mobiltelefonen. Vær også opmærksom på, at dit arrangement / projekt IKKE må være afholdt, inden Kultur- og Fritidsudvalget behandler ansøgningen. Dertil forudsætter udbetaling, at der er et CVR nummer og en NemKonto.
Puljens formål og dets kriterier
Formål
Puljens formål er at styrke kultur- og fritidslivet i Glostrup.
Hvem kan søge?
Puljen kan søges af foreninger, aftenskoler, oplysningsforbund, privatpersoner samt af kommunale institutioner.
Forudsætninger for at opnå tilskud
• Projektet/ arrangementet må ikke være igangsat eller gennemført, inden ansøgningen er behandlet af Kultur- og Fritidsudvalget.
• Det skal være åbent for alle.
• Det skal afholdes i Glostrup, medmindre der er særlig grund til, at det afvikles andre steder. I så fald skal der fortsat være en relevans til Glostrup.
Hvad støttes?
Kulturpuljen giver støtte til følgende aktiviteter:
1) Kulturarrangementer og -projekter
2) Underskudsgaranti til et arrangement eller projekt
3) Tilskud til at fejre en forenings jubilæum (25, 50, 75, 100 år mv. )
4) Udgivelse af bøger og tidsskrifter om Glostrup og Glostrups historie.
Hvad vægtes ved fordeling af tilskud? Der lægges vægt på følgende (ikke prioriteret rækkefølge):
1) Frivilligt engagement (i hvilket omfang er frivillige engageret i projektets planlægning, udførelse og evt. efterfølgende drift).
2) Målgruppen (hvor mange deltagere får glæde af projektet, er det til gavn for en bredere målgruppe end ansøgers egen kreds, fx rækker ud over foreningens egne medlemmer, er det til gavn for målgrupper med særlige behov).
3) At der samarbejdes med andre lokale aktører (foreninger, kommunale institutioner eller andre).
Hvad støttes ikke?
1) Der gives ikke støtte til lukkede arrangementer, medmindre det er et jubilæum.
2) Forplejning støttes ikke, - medmindre det vurderes at være en væsentlig del af projektet. I forbindelse med jubilæer kan der søges om tilskud til afholdelse af en reception.
3) Udgifter afholdt – og aktiviteter – gennemført – inden ansøgningen er behandlet af Kultur- og Fritidsudvalget støttes ikke.
4) Puljen støtter ikke projekter eller arrangementer med et kommercielt sigte, dvs. har til formål at generere indtjening til enkeltpersoner eller firmaer.
5) Puljen støtter ikke arrangementer, aktiviteter eller projekter, som er forankret i – og udføres af centrale forvaltningsenheder som region eller stat.
Ansøgningsfrister og hvornår får du svar på din ansøgning?
Der er to frister om året.
1. februar – behandles af Kultur- og Fritidsudvalget 4. marts 2025
1. august - behandles af Kultur- og Fritidsudvalget 2. september 2025
Du får svar på din ansøgning kort tid efter Kultur- og Fritidsudvalgets møde. Du kan også læse beslutningen i Kultur- og Fritidsudvalgets referat.
Hvem beslutter, om du får tilskud?
Kultur- og Fritidsudvalget afgør, om din idé får tilskud eller ej. Udvalget orienteres om alle bevillinger på sidste møde hvert år.
Hvad skal du være opmærksom på, hvis du får tilskud?
1) Tilskud kan kun udbetales via CVR og NemKonto.
2) Tilskud skal bruges samme år, som midlerne er bevilliget.
3) Væsentlige ændringer af projektet skal aftales med Center for Kultur, Fritid og Idræt.
4) Senest 2 måneder efter projektets afslutning, skal der fremsendes et regnskab samt en kort evaluering. Bilag skal fremsendes på anmodning.
5) Tilskuddet udbetales, efter du har indsendt regnskabet. Bemærk, grundet vores økonomisystem går der herefter 4-6 uger, før I modtager tilskuddet.
6) Ubrugte midler skal tilbagebetales til Glostrup kommune.
7) Kan projektet ikke realiseres, skal du orientere Center for Kultur, Fritid og Idræt hurtigst muligt.
Hvor mange penge er der i Kulturpuljen?
Der er afsat ca. 300.000 kr. til uddeling i 2025. Der kan max uddeles halvdelen til første runde, da anden halvdel er reserveret til anden runde.
Akuttildeling fra Kulturpuljen
Foreninger og borgere kan søge om en akuttildeling på op til 5.000 kr., som administrationen har fået mandat til at uddele, hvis følgende er opfyldt, idet der anlægges en restriktiv praksis.
Der gælder følgende kriterier og rammer:
1) Formålet med arrangementet / projektet skal være indenfor kulturpuljens rammer
2) Ansøgningen skal være målrettet et arrangement/ en aktivitet, som afvikles INDEN næste udvalgsmøde med uddeling af Kulturpuljens midler(dvs. I kan ikke vente på udvalgets behandling, fordi I så ikke vil opfylde kriteriet om, at det ikke må være afviklet inden udvalgets behandling).
3 ) Der kan max. opnås tilskud hvert 4. år.
4) Der kan ikke opnås tilskud fra den ordinære uddelingsrunde til det samme arrangement/ projekt.
Den totale årlige økonomiske ramme til akutpuljeuddelinger er kr. 30.000 kr., som uddeles af 2 x 15.000 kr. Med kr. 15.000,00 i perioden fra den 1/1 til om med den 1/8 2025 og med kr. 15.000,00 fra den 1/8 til og med den 31/12 2025. Midlerne fordeles efter først-til-mølle.
Søg om akuttildeling ved at skrive en mail med overskriften "Akuttildeling fra Kulturpuljen" til kultur@glostrup.dk OG send ansøgningsskemaet her:
Spørgsmål?
Er du i tvivl om noget eller har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på kultur@glostrup.dk eller telefon 29 17 35 40.
Eksempler på tilskud
I 2024 har Kulturpuljen bl.a. støttet Årets Halbal i Glostrup Idrætshal arrangeret af Glostrup Kulturhus, musik til Lun Lørdag med kunst, mad og hygge i Glostrup Fritidscenter arrangeret af Glostrup Kunstforening og et arrangement med Sang og Musik i Glostrup Biograf arrangeret af Glostrup Foreningsunion.
I 2023 har Kulturpuljen bl.a. støttet NS Koncertforening Børn Møder Orkester på skolerne, Sankt Hans arrangeret af spejderne, nye højttalere til Glostrup Biograf, Glostrup Musikors julekoncert, Glostrup Gospels workshop og meget, meget andet.
Kulturpuljen er politisk besluttet
Kriterierne til Kulturpuljen er senest behandlet af Glostrup Kommunalbestyrelse den 24. januar 2024. Efterfølgende har Kultur- og Fritidsudvalget besluttet den 5. marts 2024, at der fremover er to årlige ansøgningsfrister (1. februar og 1. august), og at halvdelen, dvs. ca. 150.000 kr. reserveres til næste ansøgningsrunde den 1. august. Hvis der er ubrugte midler fra de 3-årige kulturaftaler, overføres de til Kulturpuljen. I 2024 besluttede Kultur- og Fritidsudvalget en ekstraordinær ansøgningsfrist den 1. november (18.09.2024). Akuttildeling af Kulturpuljen er besluttet af udvalget den 4. februar 2025, og modellen skal evalueres efter et år.
I 2025 er der to ansøgningsrunder: den 1. februar og 1. august.

------------------------------------------------------------------------
Samfinansieringspuljen
Med budgetaftalen for 2025-2026 har Glostrup Kommune oprettet en ny pulje til støtte af anlægsprojekter med samfinansiering. Puljen har til formål at fremme borgerrettede initiativer og styrke samskabelsen af et rigt og mangfoldigt fritidsliv i kommunen.
Puljen giver foreninger og aktive borgere mulighed for at søge støtte til anlægsprojekter, hvor der også søges midler fra fonde eller lignende – og hvor det ofte er et krav, at kommunen bidrager økonomisk.
Som udgangspunkt forventes det kommunale bidrag at være max 51% af det totale projektbeløb.
Ansøger er selv ansvarlig for at indhente de nødvendige myndighedstilladelser til projektet og herudover skal ansøger selv sikre at projektet kan indeholdes i lokalplan mv. En medfinansiering fra puljen betyder ikke at projektet har opnået myndighedstilladelse.
Der er, som anlægsmidler, afsat 500 t.kr. i 2025 og 1 mio. kr. årligt i 2026, 2027 og 2028.
Information og synlighed
Puljen offentliggøres på kommunens hjemmeside og årligt via relevante Facebook-sider, Foreningsnyt samt gennem orientering til Folkeoplysningsudvalget, Brugerbestyrelsen på idrætsområdet, Seniorrådet, Handicaprådet, Ungerådet samt boligselskaberne.
Hvad kan der søges til?
Der kan søges om støtte til anlægsprojekter – ikke til løbende drift eller vedligehold. Hvis projektet medfører fremtidige driftsudgifter, skal ansøgningen indeholde forslag til, hvordan disse udgifter finansieres.
Hvilke krav er der til ansøgningen?
Der er ingen formelle krav til ansøgningens udformning, men den skal som minimum indeholde:
- En kort projektbeskrivelse
- En oversigt over finansiering af anlæg og evt. drift
- Overvejelser og perspektiver på inddragelse af relevante interessenter.
Ansøgningsfrist og behandling
Der er ingen faste ansøgningsfrister. Ansøgninger behandles løbende i Økonomiudvalget, så snart projektet er tilstrækkeligt belyst til, at der kan træffes beslutning.
Sparring og rådgivning
Interesserede kan få sparring hos Center for Kultur, Idræt og Fritid. Ved behov kan centret henvise til eller indhente rådgivning fra andre relevante centre i kommunen.
Kontakt centeret på kultur@glostrup.dk
Priser
Priser
Frivillighedspris
Kulturpris
Lederpriser
NYE FRISTER
Grundet etableringen af nyt arrangement hvor alle priser uddeles samtidig, ændres indstillings tidspunktet fra år til at være ens for alle priserne.
Det gælder således for alle priserne at indstillinger skal fremsendes inden den 1. september, se hvordan under de forskellige priser.
Arrangementet er lørdag den 8.november.
Vi glæder os til at modtage jeres indstillinger, rigtig god fornøjelse.
--------------------------------------------------------------------
Frivillighedspris
Glostrup Kommunes Frivillighedspris er en anerkendelse af den frivillige indsats i kommunen. Prisen uddeles til en person eller gruppe, der har gjort en forskel ved:
- at yde en særlig frivillig indsats i kommunen gennem en årrække
- at yde en særlig indsats for andre mennesker
- at være et godt eksempel for andre
Vil du indstille nogen til prisen, kan du gøre det her. Vi skal have din indstilling senest 1.september Indstillingen skal være begrundet. Det er kommunalbestyrelsen, der træffer den endelige beslutning om hvem, der skal modtage prisen.
Prisen er på 5.000 kr. og blev uddelt første gang i september 2015 i forbindelse med en frivillighedsbrunch.
--------------------------------------------------------------------
Kulturpris - indstil dit forslag til årets prismodtager senest 1. september
Glostrup Kommune uddeler hvert år en Kulturpris til den person, forening eller gruppe, som har haft betydning for Kulturlivet i Glostrup. Formålet med prisen er at belønne initiativer og indsatser, som er til gavn for kulturlivet i Glostrup. Kender du nogen, som har ydet en væsentlig indsats eller sat et markant spor i forhold til at forbedre det gode kulturliv i Glostrup?
Du kan sende din indstilling til Kulturprisen her.
Det er Kultur - og Fritidsudvalget, der beslutter, hvem der skal modtage prisen. Foruden æren består Kulturprisen af et kunstværk og 5.000 kr. og overrækkes af Glostrup Borgmester ved årets frivilligfejring i november.
Hvem kan indstille prismodtagere?
Borgere, foreninger og grupper samt Kultur- og Fritidsudvalget og administrationen kan foreslå kandidater til Kulturprisen.
For kommunale institutioner gælder, at der kan indstilles frivilligindsatser, frivilligpersoner eller frivilliggrupper samt kommunale institutioner.
Lederpriser
- En lederpris til en foreningsleder fra idrætsforeningerne
- En lederpris til en foreningsleder fra øvrige foreninger
For at komme i betragtning til priserne skal lederne have ydet en særlig og mangeårig præstation for det frivillige foreningsarbejde i Glostrup. Der lægges vægt på, at lederen har ydet en særlig indsats for at udvikle foreningen, herunder værdier som styrker det forpligtende fællesskab, aktive medlemskab og frivillige arbejde. Ledere, som har ydet en helt særlig og mangeårig indsats for at udvikle et tværgående foreningsarbejde kan også komme i betragtning.
- En ungdomslederpris
Prisen uddeles til en ung foreningsleder i alderen 15 - 25 år, som udfører en aktiv, engageret og udviklende lederindsats i en af Glostrups frivillige foreninger.
Forslag til prismodtagere kan stilles af enkeltpersoner, foreninger og paraplyorganisationerne GSI (Glostrup Samvirkende Idrætsforeninger), BUS (Børne- og ungdomsorganisationerne) og Glostrup Foreningsunion. Forslaget skal begrundes og skal ligeledes indeholde oplysninger om, hvorvidt og i hvilket omfang den indstillede honoreres af foreningen (løn, kørselsgodtgørelse, telefonpenge, tøjtilskud, gavekort mv.).
Frivillighed vægter højt ved beslutning om, hvem der skal modtage en lederpris.
Forslaget skal være Center for Kultur, Idræt og Fritid i hænde senest 1.september før på kultur@glostrup.dk
Hvis der ikke er kandidater, som opfylder betingelserne, uddeles den pågældende pris ikke. Det er Folkeoplysningsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget, der indstiller prismodtagerne til Kommunalbestyrelsen.
Krav om dokumentation
For at få tilskud fra Glostrup Kommune skal folkeoplysende foreninger hvert år indsende afregningsskema og årsberetning. Ifølge Folkeoplysningsloven er Glostrup Kommune forpligtet til at offentliggøre regnskaber fra de foreninger i kommunen, der modtager kommunale tilskud.
Krav om børneattest
Erklæring om indhentelse af børneattest
Afregningsskema aktivitetstilskud
Dokumentation og regnskab for foreninger, der laver frivilligt socialt arbejde
Regnskab og medlemsantal fra seniorforeninger
Krav om børneattest
Alle folkeoplysende foreninger og foreninger, som laver frivilligt socialt arbejde, er lovmæssigt forpligtet til at indhente børneattester på frivillige og ansatte, som er i direkte kontakt med børn under 15 år.
En børneattest er en del af straffeattesten, og hvis en person er dømt for seksuelle overgreb mod børn, fremgår det af børneattesten. Det er nemt at indhente børneattester og kræver kun få ressourcer af foreningen.
Sådan bestiller du en børneattest
Erklæring om indhentelse af børneattest
Hvert år skal folkeoplysende foreninger skrive under på, at de indhenter børneattester på trænere mv. som er i kontakt med børn under 15 år. Erklæringen er en betingelse for, at kommunalbestyrelsen kan yde tilskud og anvise lokaler. Vi skal have erklæringen en gang om året. Det er jeres tegningsberettigede efter vedtægterne, der afgiver erklæringen på foreningens vegne. Du kan afgive erklæringen her. Du skal logge på med MitID (din egen eller foreningens). Når du bliver bedt om at vælge kommune, skal du vælge Glostrup, og ikke din bopælskommune.
Erklæringen skal udfyldes selvom foreningen ikke har medlemmer under 15 år. Med erklæringen skriver I blot under på, at I indhenter børneattester, i det øjeblik I får medlemmer under 15 år.
Hvis foreningen ikke har aktiviteter for børn under 15 år, behøver I ikke indhente selve børneattesterne, men I skal altså stadig udfylde erklæringen, hvor I skriver under på, at I begynder at indhente børneattester, hvis I på et tidspunkt får aktiviteter for børn under 15 år. Hvis I modtager en positiv børneattest på en træner, kan I få råd og vejledning i jeres landsorganisation DUF, DIF, DGI, eller DFIF .
--------------------------------------------------------------------
Afregningsskema aktivitetstilskud
Foreninger, som modtager tilskud fra Glostrup Kommune, skal hvert år indsende et afregningsskema til Center for Kultur, Idræt og Fritid. Se kravene til afregningsskemaet her. Afregningsskemaet skal sendes sammen med ansøgning om aktivitetstilskud. Det vil sige senest 1. marts.
Folkeoplysningsudvalget udtager hvert år to foreningsregnskaber til en hel eller delvis revision blandt de foreninger, som modtager tilskud og/eller låner lokaler. Dog ikke blandt foreninger, der har registreret revisor. Vi har lavet en vejledning om vores forventninger til revisorernes gennemgang af foreningernes regnskaber. Vejledningen er for foreninger, der modtager støtte til aktiviteter for børn og unge mv.
--------------------------------------------------------------------
Årsberetning fra foreninger, som modtager tilskud
Alle foreninger, som modtager tilskud efter Folkeoplysningsloven, skal også indsende deres årsberetning til Folkeoplysningsudvalget. Beretningen må gerne være beretningen fra generalforsamlingen, men den skal indeholde et synligt afsnit om de folkeoplysende aktiviteter i foreningen det seneste år og samtidig give et indblik i hvad foreningen vil arbejde henimod det næste år.
Årsberetning skal uploades her hvis du er folkeoplysende forening og her hvis du er folkeoplysende voksenundervisning.
Frist for indsendelse er den 1. juni.
Folkeoplysningsudvalget udtrækker desuden hvert år ved lodtrækning to foreninger, som kun låner lokaler, til at indsende årsberetning.
--------------------------------------------------------------------
Dokumentation og regnskab for foreninger, der laver frivilligt socialt arbejde
Foreninger, organisationer og grupper, der modtager støtte til frivilligt socialt arbejde (§18 støtte) skal indsende en beskrivelse af projektforløbet samt regnskab senest 1. april året efter bevillingen.
Hvis tilskuddet er på over 5.000 kr., skal regnskabet være påtegnet af en revisor udpeget uden for foreningens ledelse.
Hvis tilskuddet er på mere end 150.000 kr. skal regnskabet skal være påtegnet en registreret revisor.
Kvitteringer og regninger skal kunne fremsendes ved evt. stikprøvekontrol.
Regnskabet er dokumentation for, at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med bevillingen. Hvis det ikke er tilfældet, kan Glostrup Kommune kræve yderligere informationer tilsendt og efterfølgende kræve midlerne tilbagebetalt.
Ubenyttet- eller overskydende tilskud skal returneres til puljen. Overførsel af ubrugte midler mellem årene kan kun ske efter ansøgning til Center for Kultur, Idræt og Fritid kultur@glostrup.dk
--------------------------------------------------------------------
Regnskab og medlemsantal fra seniorforeninger
For at modtage tilskud fra Glostrup Kommune skal seniorforeninger hvert år indsende foreningens regnskab og medlemstal til Center for Kultur, Idræt og Fritid kultur@glostrup.dk som dokumentation.
Regnskabet skal indsendes senest 1. september og oplysninger om medlemstal skal indsendes senest 1. maj.
Vigtige frister
Vigtige frister efter dato
Hvis du søger en/et bestemt pulje / tilskud / arrangement, kan du bruge Googles funktion Find på side
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| Løbende frist, dog senest 30. november | Ansøgning om tilskud til leder- og instruktøruddannelser. Ansøgningen skal dog være modtaget senest 30 dage efter betalingsdato på fakturaen. | Frivillige Folkeoplysende Foreninger |
| Løbende frist | Ansøgning om tilskud til socialt arbejde. Nye Projekter | Foreninger og formelle grupper som søger tilskud til et frivilligt socialt formål |
| Løbende frist | Ansøgning om tilskud til kontingent. | Borgere i Glostrup til børn og unge op til 17 år |
| Løbende frist | Ansøgning om støtte til udstyr og stævner | Borgere i Glostrup til børn og unge op til 17 år |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 1. juli | Afregning og afrapportering af partnerskaber. | Aftenskoler. |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 1. august | Kulturpuljen | Foreninger, aftenskoler, oplysningsforbund, privatpersoner og kommunale institutioner. |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 1. september | Ansøgning om tilskud til frivilligt socialt arbejde |
Foreninger og formelle grupper som søger tilskud til et frivilligt socialt formål. |
| 1. september | Frivillighedspris |
Alla kan indstille til frivillig prisen. |
| 1. september | Kulturpris |
Borgere, foreninger og grupper, Kultur- og Fritidsudvalget og administrationen kan foreslå kandidater til Kulturprisen. |
| 1. september | Indstilling til lederpriser |
Frivillige Folkeoplysende Foreninger under idræt. Prisen uddeles sidste mandag i januar året efter. |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 1. oktober | Tilskud til voksenundervisning | Aftenskoler og foreninger med voksenundervisning. |
| Ingen frister |
|
31. december |
Idrætsforeninger i Glostrup Kommune |
|
|
31. december |
Øvrige foreninger i Glostrup Kommune |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 15. januar | Ansøgning om støtte fra Udviklingspuljen til folkeoplysende aktiviteter. | Frivillige Folkeoplysende Foreninger. |
| 15. januar | Hvert 2. år - Ansøgning til sæsonbooking til haller, sale og udendørsarealer. | Frivillige Folkeoplysende Foreninger. Ansøgningsmodulet åbner 15. december året før (næste gang i 2027) |
| 20. januar | Indsendelse af erklæring om indhentelse af børneattester. | Frivillige Folkeoplysende Foreninger. |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 1. februar | Kulturpuljen | Foreninger, aftenskoler, oplysningsforbund, privatpersoner og kommunale institutioner. |
| 1. februar | Ansøgning om tilskud til materiel for foreninger. | Frivillige Folkeoplysende, som ikke er medlem af GSI, BUS eller Foreningsunionen. |
| 1. februar | Hårde Hvidevarepuljen. | Frivillige Folkeoplysende Foreninger. |
| 19. februar | Tilmelding til Glostrup Kulturfest og ansøgning om underskudsgaranti. | Foreninger hjemmehørende i Glostrup. |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 1. marts | Partnerskab | Aftenskoler. |
| 1. marts | Ansøgning om tilskud til leje af private og egne lokaler og lejrpladser (Lokaletilskud). | Frivillige Folkeoplysende Foreninger. |
| 1. marts | Ansøgning om tilskud til aktiviteter (Aktivitetstilskud) for børn og unge under 25 år samt for personer med handicap uanset alder. | Frivillige Folkeoplysende Foreninger. |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 1. april | Ansøgning til 3-årig kulturaftale |
Se kriterier. |
| 1. april | Afrapportering på tilskud til seniorforeninger | Seniorforeninger, der modtager tilskud |
| 1. april | Afrapportering og regnskab på kulturaftaler (hvert år) | De foreninger, der har kulturaftaler. |
| 1. april | Afregning af tilskud til voksenundervisning. | De foreninger, der modtager tilskud til voksenundervisning skal indsende årsregnskab og årsberetning. |
| 1. april | Afrapportering. Frivilligt socialt arbejde | |
| 1. april | Sommerferieaktiviteter | Foreninger kan søge om tilskud til at blive vært for en / flere sommerferieaktiviteter. |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 15. maj | Ansøgning om haltimer til stævner og arrangementer. | Frivillige Folkeoplysende Foreninger |
Frist |
Pulje / tilskud / arrangement |
Hvem kan søge |
| 1. juni | Tilskud til seniorforeninger |
Lokale seniorforeninger |
| 1. juni | Indsendelse af årsberetning. |
Frivillige Folkeoplysende Foreninger, som modtager tilskud. |
Hvem har fået tilskud i tidligere år
Tilskud i 2022
|
1-årige bevillinger |
Indstillet bevilling |
|
Nyreforeningen |
3.000 |
|
Scleroseforeningen |
1.200 |
|
Dalvangens Venner |
48.000 |
|
Danske Døvblinde |
1.541 |
|
Den boligsociale Fond |
4.000 |
|
Fødevarebanken |
10.000 |
|
Børns Vilkår |
8.000 |
|
Astma- og Allergiforeningen |
2.150 |
|
LYLE (Nyt projekt) |
6.500 |
|
Hvissinge Venner |
27.000 |
|
Kvisten |
4.000 |
|
LMS |
6.000 |
|
Ældre Sagen, Demenscafe |
18.000 |
|
Ældre Sagen, Spise-sammen |
10.000 |
|
Ældre Sagen, Telefonvenner |
5.000 |
|
Ældre Sagen, Besøgsvenner |
3.700 |
|
Ældre Sagen, Spise-venner |
5.000 |
|
Ældre Sagen, Syng-dig-glad |
5.000 |
|
Ældre Sagen, Tryghedsopkald |
2.900 |
|
3-årige bevillinger (2022 – 2024) |
Indstillet bevilling |
|
Positivgruppen |
3.000 |
|
Mænds Mødested |
7.000 |
|
Partnerskabsaftale |
Indstillet bevilling |
|
Røde Kors |
58.000 |
|
Godkendte 3-årige bevillinger |
2021-2023 |
|
Seniorklubben Ejby |
6.000 |
|
Høreforeningen |
4.400 |
|
Børns Voksenvenner |
20.000 |
Tilskud i tidligere år
|
Bevilget tilskud 2021 |
|
|
Forening |
Tilskud 2021 |
|
Nyreforeningen |
2.889 |
|
Brohusklubben for ældre døve |
4.000 |
|
Scleroseforeningen |
2.100 |
|
Dalvangens Venner |
30.000 |
|
SAND |
4.500 |
|
Døveforeningen af 1866 |
4.900 |
|
Danske DøvBlinde |
4.625 |
|
Den Boligsociale Fond |
7.000 |
|
Fødevarebanken |
9.750 |
|
Børns Vilkår |
20.000 |
|
Astma- og Allergiforeningen |
1.750 |
|
Ældre Sagen, Telefonvenner |
5.000 |
|
Ældre Sagen, Besøgsvenner |
2.500 |
|
Ældre Sagen, Demenscafe |
24.000 |
|
Ældre Sagen, Spisevenner |
13.000 |
|
Partnerskabsaftaler 2021 |
|
|
Forening |
Tilskud 2021 |
|
Røde Kors |
35.000 |
|
Godkendte 3-årige bevillinger |
|
|
|
Forening |
2019 - 2021 |
2020 - 2022 |
|
Mænds Mødested |
7.000 |
|
|
Dansk Folkehjælp |
31.500 |
|
|
Unge For Ligeværd |
19.400 |
|
|
Positivgruppen |
4.000 |
|
|
Det Udgående Team (DUT) |
|
6.000 |
|
Seniorgruppen Ejby |
|
6.000 |
|
Høreforeningen |
|
4.400 |
|
Børns Voksenvenner |
|
20.000 |
|
Bevilget tilskud 2020 |
|
|
Forening |
Tilskud 2020 |
|
Børns vilkår |
30.000 |
|
Astma- og Allergiforeningen |
1.750 |
|
Nyreforeningen |
2.888 |
|
Sclerose foreningen |
3.000 |
|
Døveforeningen af 1866 |
3.140 |
|
DUT – Det udgående Team, Sundhedsfremmende Projekt |
4.800 |
|
Talentspejderne |
21.000 |
|
Glostrup Lænken |
23.265 |
|
Ældre Sagen, Tryghedsopkald |
5.000 |
|
Ældre Sagen, Besøgsvenner |
2.500 |
|
Ældre Sagen, Spisevenner |
17.000 |
|
Ældre Sagen, Demenscafe |
27.000 |
|
Partnerskab 2020 |
|
|
Forening |
Tilskud 2020 |
|
Røde Kors |
40.000 |
|
Bevilget tilskud 2020 – 2022 |
|
|
Forening |
Tilskud 2020 |
|
Seniorklubben Ejby |
6.000 |
|
Børns Voksenvenner |
20.000 |
|
DUT – Det Udgående Team |
6.000 |
|
Høreforeningen Glostrup Lokalafdeling |
4.400 |
|
Bevilget tilskud 2020 – løbende bevillinger |
|
|
Forening |
Tilskud 2020 |
|
Ældre Sagen, Spise-sammen |
10.000 |
|
Bedre Psykiatri |
10.750 |
|
Kvisten |
3.000 |
|
Stop Spild Lokalt, Glostrup |
4.700 |
|
Bevilget tilskud 2019 – 2021 |
|
|
Forening |
Tilskud 2020 |
|
Mænds Mødested |
7.000 |
|
Unge for Ligeværd, Storkøbenhavn |
19.400 |
|
Positivgruppen |
4.000 |
|
Dansk Folkehjælp |
31.500 |
|
Bevilget tilskud 2019 |
|
|
Forening |
Tilskud 2019 |
|
Foreningen Familierum, Glostrup |
58.200 |
|
Børns Vilkår |
28.000 |
|
Astma- og Allergiforeningen |
1.600 |
|
Nyreforeningen |
2.025 |
|
Ældre Sagen, Spisevenner |
23.000 |
|
Lænken |
21.500 |
|
Danske Døvblinde |
3.825 |
|
UngeEksperterne i Dit Rum |
78.500 |
| Ældresagen, Demenscafe | 28.000 |
|
Bevilget tilskud 2017-2019 |
|
|
Forening |
Tilskud 2019 |
|
Det Udgående Team |
6.000 |
|
Seniorklubben Ejby |
3.000 |
|
Høreforeningen |
7.000 |
|
Røde Kors |
11.000 |
|
Ældre Sagen, Besøgsvenner |
1.798 |
|
Ældre Sagen, Tryghedsopkald |
3.454 |
|
Børns Voksenvenner |
20.000 |
|
Bevilget tilskud 2019-2021 |
|
|
Forening |
Tilskud 2019 |
|
Unge For Ligeværd, Storkøbenhavn |
19.400 |
|
Positivgruppen |
4.000 |
|
Mænds Mødested |
7.000 |
|
Dansk Folkehjælp |
31.500 |
|
Bevilget tilskud 2016 |
||
|
Foreningens navn |
Ansøgt i kr. |
Bevilget i kr. |
|
Dansk Folkehjælp |
34.000 |
26.500 |
|
Foreningen Familierum, Glostrup |
43.750 |
30.250 |
|
Glostrup Lænkeforeningen |
30.000 |
18.750 |
|
Børns vilkår |
26.420 |
26.420 |
|
Børns Voksenvenner |
20.000 |
20.000 |
|
Astma- Allergi Foreningen |
5.200 |
5.200 |
|
Dansk Blindesamfund |
30.000 |
17.000 |
|
Døveforeningen 1866 |
28.985 |
18.300 |
|
Brohusklubben |
4.062 |
3.200 |
|
Bedre Psykiatri |
24.500 |
24.500 |
|
I alt |
246.917 |
190.120 |
|
Bevilget tilskud 2016, sidste år af treårig bevilling |
||
|
Foreningens navn |
Ansøgt i kr. |
Bevilget i kr. |
|
Ældresagen, Besøgsvenner |
1.678 |
1.678 |
|
Det Udgående Team (Lænken) |
6.000 |
6.000 |
|
Ejby Seniorklub |
3.000 |
3.000 |
|
Høreforeningen, Glostrup |
6.600 |
6.600 |
| I alt | 17.278 | 17.278 |
| Bevilget i 2016, for et år | ||
| Røde Kors, integration af flygtninge | 34.747 | 16.747 |
| Ældresagen, spisevenner | 19.300 | 19.300 |
|
I alt |
54.047 |
36.047 |
|
Bevilget tilskud for 2016/2017/2018 |
||
|
Foreningens navn |
Ansøgt i kr. |
Bevilget i kr. |
|
Unge For Ligeværd. Storkøbenhavn (UFL) |
16.800 |
16.800 |
|
Positivgruppen |
4.000 |
4.000 |
|
Udviklingshæmmedes LandsForbund (ULF) |
20.600 |
18.100 |
|
I alt |
41.400 |
38.900 |
|
Bevilget tilskud 2017 |
|||
|
Nr. |
Forening |
Ansøgt i kr. |
Administrationens anbefaling i kr. |
|
1 |
Dansk Folkehjælp |
26.500 |
26.500 |
|
2 |
Foreningen Familierum, Glostrup |
61.450 |
61.450 |
|
3 |
Glostrup Lænkeforeningen |
30.000 |
30.000 |
|
4 |
Børns vilkår |
24.372 |
24.372 |
|
5 |
Astma- Allergi Foreningen |
4.800 |
300 |
|
6 |
Nyreforeningen |
8.000 |
2. 250 |
|
7 |
Døveforeningen 1866 |
33.390 |
2.175 |
|
8 |
Brohusklubben |
4.938 |
780 |
|
9 |
Ældresagen, spisevenner |
19.300 |
19.300 |
|
10 |
Danske Døvblinde |
2.088 |
2.088 |
|
|
I alt |
214.838 |
166.965 |
|
Bevilget tilskud 2017/2018/2019 |
|
|||||||
|
Nr. |
Forening |
Ansøgt tilskud i 2017-i kr. |
Adm.s anbefaling i kr. |
Ansøgt tilskud i 2018-i kr. |
Adm. |
Ansøgt tilskud i 2019-i kr. |
Adm. anbe-faling i kr. |
|
|
11 |
Det Udgående Team (DUT) |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
|
|
12 |
Seniorklubben Ejby |
3.000 |
3.000 |
|
|
|
|
|
|
13 |
Høreforeningen |
6.500 |
6.500 |
9.300 |
9.300 |
7.000 |
7.000 |
|
|
14 |
Røde Kors |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
|
|
15 |
Ældresagen, Besøgsvenner |
1.798 |
1.798 |
|
|
|
|
|
|
16 |
Ældresagen, Tryghedsopkald |
3.454 |
3.454 |
3.454 |
3.454 |
3.454 |
3.454 |
|
|
17 |
Børns Voksenvenner |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
|
|
|
I alt |
51.752 |
51.752 |
54.552 |
54.552 |
52.252 |
52.252 |
|
|
Bevilget tilskud 2017/2018 |
|||
|
Nr. |
Forening |
Ansøgt årligt tilskud i 2016-2018 i kr. |
Administrationens anbefaling |
|
18 |
Unge For Ligeværd. Storkøbenhavn (UFL) |
16.800 |
16.800 |
|
19 |
Positivgruppen |
4.000 |
4.000 |
|
20 |
Udviklingshæmmedes LandsForbund ULF) |
20.600 |
18.100 |
|
|
I alt |
41.400 |
38.900 |
|
Bevilget tilskud 2018 |
|||
|
Nr. |
Forening |
Ansøgt i kr. |
Administrationens anbefaling i kr. |
|
Dansk Folkehjælp |
26.500 |
26.500 |
|
|
Foreningen Familierum, Glostrup |
71.250 |
71.250 |
|
|
Børns vilkår |
32.300 |
28.700 |
|
|
Astma- og Allergiforeningen |
1.600 |
1.600 |
|
|
Nyreforeningen |
5.000 |
3.320 |
|
|
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade – LMS |
15.000 |
6.600 |
|
|
Ældresagen, spisevenner |
19.300 |
19.300 |
|
|
Mænds Mødested |
7.000 |
7.000 |
|
|
Danske Døvblinde |
2.350 |
2.350 |
|
|
Scleroseforeningen Storkøbenhavn Vest |
5.000 |
3.400 |
|
|
|
I alt |
185.300 |
170.020 |
|
Bevilget tilskud 2016-2018 |
|||
|
Nr. |
Forening |
Ansøgt årligt tilskud i 2016-2018 |
Administrationens anbefaling i kr. |
|
11 |
Unge For Ligeværd. Storkøbenhavn (UFL) |
16.800 |
16.800 |
|
12 |
Positivgruppen |
4.000 |
4.000 |
|
13 |
Udviklingshæmmedes LandsForbund (ULF) |
20.600 |
2016 18.100 |
|
|
I alt |
41.400 |
38.900 |
|
Bevilget tilskud 2017-2019 |
|
|||||||
|
Nr. |
Forening |
Ansøgt tilskud i 2017- i kr. |
Adm.s anbe- faling i kr. |
Ansøgt tilskud i 2018- i kr. |
Adm. Anbe- faling i kr. |
Ansøgt tilskud i 2019- i kr. |
Adm. anbe-faling i kr. |
|
|
11 |
Det Udgående Team (DUT) |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
|
|
12 |
Seniorklubben Ejby |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
|
13 |
Høreforeningen |
6.500 |
6.500 |
9.300 |
9.300 |
7.000 |
7.000 |
|
|
14 |
Røde Kors |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
11.000 |
|
|
15 |
Ældresagen, Besøgsvenner |
1.798 |
1.798 |
1.798 |
1.798 |
1.798 |
1.798 |
|
|
16 |
Ældresagen, Tryghedsopkald |
3.454 |
3.454 |
3.454 |
3.454 |
3.454 |
3.454 |
|
|
17 |
Børns Voksenvenner |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
|
|
|
I alt |
51.752 |
51.752 |
54.552 |
54.552 |
52.252 |
52.252 |
|