Trafikplanlægning

I Glostrup har vi i vores planlægning fokus på at nedbringe antallet af ulykker, sikre trygge skoleveje samt fremme mulighederne for gående og cyklister.

I 2024 blev seneste udgave af trafiksikkerhedsplanen godkendt. Du kan læse Trafiksikkerhedsplan 2024 her.

Planen danner rammerne om kommunes indsats på vej- og trafikområdet og fokus ligger på specielt på følgende områder:

  • Ulykkesbelastede lokaliteter: Vi vil rette særlig opmærksomhed mod de områder, hvor ulykker hyppigt forekommer, og implementere tiltag, der kan reducere risikoen for uheld.
  • Skolevejstrafik: Børns sikkerhed er af største betydning. Vi vil sikre trygge skoleveje, så børnene kan færdes sikkert til og fra skole hver dag.
  • Lette trafikanter: Vi vil fremme og styrke mulighederne for gående og cyklende i Glostrup. Dette inkluderer sikre stier, forbedrede cykelstier og tiltag, der øger synligheden og sikkerheden for disse trafikanter.
  • Hastighed: Vi vil arbejde på at nedbringe hastigheden på vores veje, særligt i områder med høj risiko for ulykker. Dette kan eksempelvis ske gennem hastighedsdæmpende foranstaltninger og en generel sænkning af hastigheden på vejene i boligområderne.

Glostrup har en vision om, at Ingen skal komme til skade i trafikken. For at arbejde mod den vision, har vi en målsætning om at antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne skal halveres med udgangspunkt i årene 2017-2019.

I 2030 må der derfor maksimalt være 5 ulykker med dræbte og alvorligt tilskadekomne. I perioden 2024-2030 må der samlet set maksimalt være 40 uheld med dræbte eller alvorligt tilskadekomne.

Vi vil følge Færdselssikkerhedskommissionens målsætning om at halvere antallet af tilskadekomne (og dræbte) i trafikken fra det nuværende niveau og frem til 2020. I Glostrup betyder det at der i 2020 højst må være 7 tilskadekomne på kommunens veje.

Trafiksikkerhedsplanen indeholder en hastighedsplan for kommunen, en plan for hovedstinettet, en inddeling af kommunen i trafiksaneringsområder samt en handlingsplan med prioritering af de udpegede projekter. Dermed danner den rammerne for de kommende års indsats på trafikområdet i kommunen.

I Glostrup Kommunes Trafiksikkerhedsplan 2024 er kommunen opdelt i en række trafiksaneringsområder. For hvert af disse områder, skal der udarbejdes en trafiksaneringsplan, der indeholder:

  • En gennemgang af områdets eksisterende trafikforhold og de særlige problemstillinger der gør sig gældende i området.
  • Et forslag til trafiksanering af hele områdets vejnet med konkrete forslag til ombygning af de enkelte vejstrækninger og til placering af de enkelte foranstaltninger.

Før politisk beslutning af de enkelte trafiksaneringsplaner, udsendes planerne i høring blandt de berørte borgere.

Glostrup Kommune har udarbejdet en Skolevejsanalyse hvor de væsentligste resultater er samlet i en pixi-udgave. Den indeholder en beskrivelse af de samlede resultater for hele kommunen samt en gennemgang af de enkelte skoler. Foruden en liste af forslag til fysiske ændringer på vejnettet indeholder den også en beskrivelse af forslag til adfærdsmæssige tiltag på skolerne. Du kan læse Skolevejsanalysen her

På baggrund af Vej- og Trafikplanens inddeling af kommunen i trafiksaneringsområder vedtog Kommunalbestyrelsen den 13. juni 2007 Trafiksaneringsplan for Hvissinge Syd. Hvissinge Syd (Trafiksaneringsområde 9) afgrænses af trafikvejene Fraligsvej, Byparkvej, Paul Bergsøes Vej og Hovedvejen.

Trafiksaneringsplanen er en konkret plan, som beskriver hvilke foranstaltninger og nyanlæg, der skal til, for at opfylde Vej- og Trafikplanens målsætninger. Der er gennemført trafiksaneringsforanstaltninger i 2 etaper i 2008 og 2013.

Teknisk Udvalg har på sit møde den 22. august 2005 vedtaget Trafikplan for Sydvestvejsområdet. Trafiksaneringsplanen er udarbejdet på baggrund af den i Vej- og trafikplanen foreslåede hastighedsplan samt de projekter der er besluttet i cyklisthandlingsplanen for det pågældende område. Området (Trafiksaneringsområde 4) er afgrænset af Nyvej, kommunegrænsen, Hovedvejen og jernbanen.

Trafiksaneringsplanen er en konkret plan, som beskriver hvilke foranstaltninger og nyanlæg, der skal til, for at opfylde Vej- og Trafikplanens målsætninger. Der er i 2008 og 2009 gennemført nogle af de foranstaltninger der er beskrevet i planen. De resterende foranstaltninger i planen bliver etableret når behovet viser sig og i den takt kommunens økonomi tillader det.

Kommunalbestyrelsen vedtog den 10. oktober 2012 Trafiksaneringsplan for Solvang. Solvang (trafiksaneringsområde 6) afgrænses af trafikvejene Hovedvejen, Nordre Ringvej, Mellemtoftevej og Nørre Alle. I trafiksaneringsplanen er der lagt vægt på tryghed og trafiksikkerhed, og planen skal endvidere medvirke til at begrænse gennemkørende trafik i boligområdet. Der er gennemført trafiksaneringsforanstaltninger i 2 etaper i 2013 og 2014.

Miljø-, Teknik- og Ejendomsudvalget vedtog deres møde den 30. november 2023 Trafiksaneringsplan for Nordvang. Trafiksaneringsplan for Nordvangsområdet afgrænses af Ringvejen, Mellemtoftevej, Nørre Allé, Langagervej, Byparkvej og Præstestien. Planen er et konkret forslag til at nå intentionerne i Vej- og Trafikplanen med hensyn til etablering af en hastighedszone på 40 km/t på lokalveje i boligområder. Planen er udarbejdet på grundlag af data for trafikmængder, hastigheder og uheld. På baggrund af dette er der udarbejdet forslag til trafikdæmpende foranstaltninger, der skal medvirke til at forbedre trafiksikkerhed og tryghed samt mindske de trafikale gener i området

Der blev etableret trafiksaneringsforanstaltninger og hastigheden blev sat ned i området i 2024.

Team Trafik