Miljøtilsyn

Glostrup Kommune fører miljøtilsyn på virksomheder i Glostrup. Det gør vi for at sikre miljø og natur og undgå spredning af forurening.

Glostrup Kommune fører tilsyn med ca. 500 virksomheder i kommunen. På omkring 70 af dem laver vi regelmæssige tilsyn med maksimalt 3 eller 6 års mellemrum. På de øvrige virksomheder er vi kun på tilsyn med affald, i forbindelse med kampagner, eller hvis vi modtager klager. 

Miljøtilsyn er rettet mod virksomheder med en miljøgodkendelse. Tilsynet har fokus på luftemissioner, støj, spildevand og affald samt risiko for forurening af jord og grundvand. Se mere på Miljøstyrelsens sider om miljøtilsyn.

Der er tre former for miljøtilsyn: basistilsyn, prioriterede tilsyn og kampagnetilsyn:

  • Basistilsyn: Et basistilsyn er en gennemgang af en tilsynspligtig virksomheds samlede miljøforhold. Et basistilsyn kan bestå af et eller flere tilsynsbesøg samt gennemgang af dokumenter som egenkontrol, tømningsattest for olieudskiller mv. Et basistilsyn vil altid omfatte minimum ét fysisk tilsyn. 
  • Prioriteret tilsyn: Prioriterede tilsyn er en gennemgang af miljøforhold på udvalgte, tilsynspligtige virksomheder. Et prioriteret tilsyn kan udføres som et samlet tilsyn eller et deltilsyn med fokus på bestemte områder eller aktiviteter på virksomheden. Prioriterede tilsyn kan indgå i en tilsynskampagne.
  • Kampagnetilsyn: Et kampagnetilsyn er et afgrænset tilsyn målrettet en branche eller et miljøtema. Det kan være tilsyn på udvalgte autoværksteder eller med olieudskillere, opbevaring af farligt affald eller andre miljøaktiviteter. Både på tilsynspligtige og ikke-tilsynspligtige virksomheder kan få kampagnetilsyn. 

Der er faste regler for, hvornår forskellige typer virksomheder skal have basistilsyn med gennemgang af deres samlede miljøforhold. Udover basistilsyn skal vi som miljømyndighed hvert år gennemføre et antal prioriterede tilsyn og kampagnetilsyn. Vi udvælger virksomheder hertil efter deres vurderede miljørisiko samt kampagnetema.

I får basistilsyn efter faste regler

Miljøtunge virksomheder, der håndterer affald eller producerer energi, jern og metal, kemikalier,cement mv., skal som minimum have et basistilsyn hvert 3. år. Autoværksteder, renserier, papirvarefabrikker, bryggerier og øvrige tilsynspligtige virksomheder skal have basistilsyn mindst hvert 6. år. 

I får prioriterede tilsyn efter jeres miljørisiko

Virksomheder bliver udvalgt til prioriterede tilsyn efter deres vurderede miljørisiko. Har I problemer med at leve op til regler og vilkår, vil vi vurdere jeres miljørisiko som høj, og vi vil oftere komme på prioriteret tilsyn.

Sådan udregner vi jeres miljørisiko

På tilsyn vurderer vi jeres virksomhed efter en række miljøparametre og udregner derefter en vægtet score for den samlede miljørisiko. Jo højere miljørisiko, vi vurderer I har, desto oftere vil vi komme på tilsyn hos jer. Vi vurderer jeres miljørisiko ud fra, i hvilket omfang I: 

  • arbejder med miljøledelse
  • overholder reglerne i miljølovgivningen
  • opbevarer og håndterer kemikalier og farligt affald forsvarligt
  • er placeret nær sårbare områder og/eller drikkevandsinteresser

Ifølge miljøtilsynsbekendtgørelsen skal Glostrup Kommune udarbejde en miljøtilsynsplan, der beskriver kommunens tilsynsindsats og lister de særligt forurenende virksomheder. Hvert år udarbejder Glostrup Kommune desuden en tilsynsberetning for det foregående års tilsynsindsats.

Tilsynsplan

Glostrup Kommunes tilsynsplan 2020-2023 beskriver vores tilsynsindsats med virksomheder i kommunen. Samtidig indeholder den en generel vurdering af de væsentligste miljøproblemer i kommunen samt en fortegnelse over særligt forurenende virksomheder (IE-virksomheder).

Tilsynsindberetning

Den nyeste tilsynsindberetning er fra 2024. Tilsynsindberetningen giver et overblik over de udførte tilsyn i forhold til type virksomheder og godkendelser. Tilsynsindberetningen er blevet fremlagt for Miljø-, Teknik- og Ejendomsudvalget i marts 2025. Den kan også ses på Digital MiljøAdministration (DMA).

Glostrup Kommune offentliggør miljø- og tilsynsdata via den fælles platform Digital MiljøAdministration (DMA). Her er oplysningerne tilgængelige for både borgere, virksomheder og myndigheder.

Se information om lokale virksomheder på DMA

På DMA kan du få et overblik over de mest forureningstunge virksomheder i dit nærområde. Du kan se miljøgodkendelser og tilladelser for den enkelte virksomhed. Ligesom du kan se, hvem der er miljømyndighed for virksomheden, hvornår den sidst har fået miljøtilsyn og om virksomheden overholdt reglerne.

Ikke alle virksomheder er på DMA

Vær opmærksom på, at det er ikke sikkert, at du får vist samtlige virksomheder i  dit område i DMA. Pizzeriaer, benzinstationer, renserier mv. bliver kun vist, hvis vi har været på miljøtilsyn og har lagt en tilsynsrapport i DMA.

Miljøtilsyn er omfattet af reglerne for brugerbetaling. Det betyder, at I skal betale for den tid, vi bruger på at forberede, foretage og følge op på tilsyn på jeres virksomhed. I 2025 er timeprisen for miljøtilsyn 487,25 kr. Har vi været på tilsyn hos jer mellem den 1. november 2024 og 31. oktober 2025, vil I blive opkrævet betaling herfor i november 2025.

Virksomheders påvirkning af miljøet er reguleret af miljøbeskyttelsesloven. Tilsyn er lovpligtige og reguleret af miljøtilsynsbekendtgørelsen.

Miljøtilsyn skal sikre, at virksomhederne overholder love og regler på miljøområdet samt vilkårene i deres miljøgodkendelser og tilladelser. Hensigten er at forebygge miljøproblemer. På tilsyn giver vi desuden virksomhederne vejledning og hjælper dem til at sætte fokus på miljø og ressourcer i deres hverdag.

Ansvar og opgaver

Miljøstyrelsen og kommunerne er myndighed på tilsynsområdet. De skal føre et aktivt og opsøgende tilsyn med, at virksomhederne overholder vilkår og regler på området samt efterkommer eventuelle påbud og forbud:

  • Miljøstyrelsen: er tilsynsmyndighed for særligt miljøbelastende virksomheder samt for virksomheder inden for specialområder som genetisk modificerede organismer, bilskrot og offshoreaktiviteter. I Glostrup Kommune fører Miljøstyrelsen tilsyn med Vestforbrænding
  • Glostrup Kommune: er tilsynsmyndighed for de øvrige tilsynspligtige virksomheder i kommunen. Vi fører tilsyn med, at virksomhederne overholder og/eller efterkommer:
    • reglerne i miljølovgivningen
    • vilkårene i deres godkendelser og tilladelser
    • eventuelle påbud og forbud.

Glostrup Kommune fører løbende tilsyn med HCS inden for miljølovgivningens rammer. På baggrund af de øgede gener, foretager vi ekstra besigtigelser af området for at sikre, at HCS overholder de tilladte mængder af jord. Derudover vil vi gennemføre et selvstændigt måleprogram af støvet udført af en virksomhed, der er akkrediteret til støvmålinger. De nærmere målepunkter vil blive aftalt med beboerne i nærområdet.

Herunder har vi samlet information og dokumenter omkring Glostrup Kommunes håndtering og miljøpåvirkningen fra HCS' aktiviteter.

Miljøgodkendelse og VVM

HCS’ aktiviteter på genbrugspladsen er omfattet af en miljøgodkendelse fra 2018. Denne godkendelse giver virksomheden mulighed for at håndtere forskellige affaldstyper i varierende mængder. Glostrup Kommune vurderer, at den nuværende jordhåndtering ligger inden for rammerne af denne godkendelse.

Der er ikke udarbejdet en VVM-redegørelse (Vurdering af Virkninger på Miljøet) i forbindelse med miljøgodkendelsen, men der er gennemført en VVM-screening. Kommunen har i denne vurderet, at projektet ikke kræver en fuld VVM-redegørelse. 

Virksomhedens miljøgodkendelse kan revideres hvert 8. år. I januar 2026 kan den næste gang revideres. Glostrup Kommune undersøger i øjeblikket rammerne for en eventuel kravfastsættelse, herunder om vilkår vedrørende støv, arbejdstider og jordhåndtering bør tilpasses de aktuelle miljøpåvirkninger.

Dokumenter

Gravetilladelse (§8-tilladelse)

Glostrup Kommune har i 2023 givet HCS tilladelse til at grave i forurenet jord (§ 8-tilladelse) for at kunne opsætte spunsvægge. Tilladelsen omfatter opførelsen af to cirka 8 meter høje spunsvægge. Aktiviteter som asfaltopbrud, jordudgravning, sigtning og oplag er ikke en del af denne tilladelse.

Arbejdet med spunsvæggen blev påbegyndt i juli 2024. Når arbejdet er afsluttet, skal HCS indsende et afslutningsnotat og dokumentation for korrekt bortskaffelse og prøvetagning, som beskrevet i vilkår 3–7 i tilladelsen. Dette omfatter blandt andet data om jordens oprindelse, klassificering, mængder og modtagere. 

Foruden tilladelsen til spunsvægge har HCS fået en særskilt § 8-tilladelse til at flytte indkørslen ved Paul Bergsøes Vej 51. Derudover HCS har indsendt en ny ansøgning om § 8-tilladelse vedrørende ændringer af belægninger og afvanding omkring spunsvæggen. Denne ansøgning er endnu under behandling. 

Dokumenter:

Støj
Området omkring HCS er i øjeblikket er påvirket af støj fra både virksomhedens daglige drift, deres arbejde med spunsvægge samt omkringliggende fjernvarmearbejder. Glostrup Kommune tager udgangspunkt i Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser for virksomheder, når vi fører tilsyn med den daglige drift på pladsen.

Opførelsen af spunsvægge er et midlertidigt arbejde omfattet af kommunens forskrift for bygge- og anlægsarbejde. Det er en støjende proces. Men arbejdet forventes afsluttet ved udgangen af september. Formålet med at opsætte spunsvæggene er at reducere støj- og støvgener ved virksomhedens daglige drift. 

For at mindske generne har Glostrup Kommune aftalt med HCS, at arbejdet med spunsvæggen kun må foregå i tidsrummet:

  • Mandag til torsdag: kl. 7.00–16.00
  • Fredag: kl. 7.00–14.00

Dokumenter:

Støv

HCS har i en periode håndteret større mængder jord end tidligere. Det har de lov til inden for deres miljøgodkendelse. Desværre har den ekstra jord sammenholdt med en lang periode uden ret meget regn medført mere støv i området. Når den nye spunsvæg står færdig vil den være med til at mindske  dette problem.

For at begrænse støvgener har Glostrup Kommune:

  • aftalt med HCS, at de skal intensivere fejningen inde på virksomheden og omkring virksomheden
  • indskærpet gældende krav om vanding af jord på pladsen

Derudover vil Glostrup Kommune igangsætte målinger af støvnedfald og svævestøv i området. Det vil ske, når spunsprojektet er overstået og virksomheden er i normal drift. 

Den jord, HCS modtager, er i 99,5 % tilfælde helt ren eller kun lettere forurenet, hvilket er almindeligt i bynære områder. Kun 0,5 % er væsentligt forurenet. Denne jord kommer ikke gennem virksomhedens sigte og bidrager derfor ikke til støvproblemerne. Når HCS konstaterer væsentlig forurening, bliver jorden kørt bort igen til behandling et andet sted. Den skal være overdækket under transport.

Grundvand

Glostrup Kommune har fokus på beskyttelsen af grundvandet i forbindelse med aktiviteterne på og omkring HCS’ ejendom. Området har tidligere været hjemsted for metalindustri, og der er i tidligere boringer fundet spor af tungmetaller og klorerede opløsningsmidler. Disse fund er dokumenteret i Region Hovedstadens rapport om historisk forurening på grunden.

Der udføres ikke grundvandskontrol som en del af det aktuelle projekt med spunsvægge. Dog foretager Region Hovedstaden løbende monitering af grundvandet i området som led i den offentlige indsats på forureningskortlagte ejendomme. Glostrup Kommune har kendskab til overvågning i boring DGU 200.3360, hvor der analyseres for klorid, sulfat, bly og cadmium én gang årligt eller hvert andet år. For yderligere oplysninger henvises til Region Hovedstaden.

I forbindelse med spunsarbejdet har Glostrup Kommune vurderet, at der ikke er behov for en særskilt § 19-tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven, da projektet ikke indebærer nedgravning af materialer eller aktiviteter, der kan forurene jord og grundvand. Opgravet jord uden tegn på forurening (fx lugt eller misfarvning) genindbygges på stedet i henhold til kommunens retningslinjer.

Kommunens vurdering bygger på kendskab til de fysisk-kemiske egenskaber ved de stoffer, der potentielt kan være til stede i jorden. Disse stoffer – herunder tungmetaller og tjærestoffer – er typisk meget immobile og binder sig fast til jordpartiklerne. Det betyder, at de ikke udvaskes eller spredes væsentligt med regnvand. Projektbeskrivelsen og Region Hovedstadens udtalelse før §8-tilladelse bekræfter, at spunsarbejdet ikke udgør en risiko for grundvandet.

Dokumenter: